Economia 16/01/2016

Damm posa els ulls en les històriques Peroni i Grolsch

Haurà de competir amb el gegant japonès Asahi Group Holdings, que té un 38% de la quota de mercat de la cervesa al país nipó

Júlia Manresa
3 min
Cerveses

La cervesera catalana Damm estaria interessada a adquirir les dues marques històriques de cervesa Peroni i Grolsch, en venda després de la macrofusió entre la britànica SABMiller i la belga AB InBev. Però el grup copropietari de Cacaolat no és l’únic que ha posat l’ull en aquestes dues emblemàtiques firmes de cervesa. Segons va avançar ahir l’agència de notícies Reuters, Damm haurà de competir amb el gegant japonès Asahi Group Holdings, que té un 38% de la quota de mercat de la cervesa al país nipó.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Només la divisió de begudes d’aquest colós japonès factura prop de 8.000 milions d’euros, vuit vegades més que el total d’ingressos de Damm. Per mirar de competir amb l’oferta d’Asahi, el grup català presidit per Demetrio Carceller està forjant una aliança amb el fons nord-americà KKR per poder sumar 3.000 milions d’euros, segons les fonts citades per Reuters. Aquestes fonts asseguren que el grup català estaria disposat a pagar per aquests actius. Tot i això, diversos fons d’inversió han valorat les marques Peroni i Grolsch en uns 2.000 milions d’euros. Aquesta valoració multiplica entre 14 i 15 vegades els ingressos abans d’impostos d’aquestes dues marques juntes, que oscil·len entre els 180 i els 200 milions.

Un pas de gegant cap a l’exterior

Una portaveu de Damm no va voler ni confirmar ni desmentir l’operació, ni tampoc ho van voler fer cap de les altres marques implicades. Si la cervesera catalana aconseguís completar la compra, però, li permetria fer un pas de gegant en la seva estratègia d’internacionalització, fins ara basada principalment en l’exportació de Damm i la producció de cerveses de marca blanca per a grans centres de distribució i supermercats.

El grup cerveser havia mogut peça a altres països durant l’última dècada, però en cap cas s’ha tractat d’operacions d’aquestes dimensions. L’any 2009 el grup amb seu a Barcelona va comprar una fàbrica a Portugal per impulsar l’activitat de Font Salem, la seva filial especialitzada en la producció de cervesa de marca blanca per a supermercats. El mateix any, el grup va crear una filial a Londres, va començar a distribuir a la Xina i va reforçar els seus contractes als Estats Units, Alemanya o Itàlia.

A banda d’aquesta operació, Damm ha adquirit recentment altres negocis. A principis del 2012, el grup va tancar un acord amb Cobega, l’embotelladora de Coca-Cola a Espanya -protagonista també d’una altra de les últimes macrofusions corporatives per crear un embotellador europeu únic- per adquirir Cacaolat per 130 milions d’euros i reimpulsar la marca de batuts amb la construcció d’una nova fàbrica a Santa Coloma de Gramenet.

A banda, aquest 2015 també va absorbir per complet la cadena de restauració Rodilla, que també té marques com Café de Indias o Café Jamaica, i de la qual ja era l’accionista majoritari, amb un 74% del capital.

Aquesta vegada, però, la quantitat d’aquesta operació sembla difícil d’assumir per a un grup que va tancar l’exercici del 2014 amb un deute financer de 78,5 milions d’euros. Un passiu que ascendeix als 359 milions després d’haver hagut de destinar 207 milions d’euros a l’oferta pública d’adquisició que va llançar sobre les seves pròpies accions per poder excloure la companyia de la borsa. Al juliol, Damm va tancar un acord amb onze bancs per obtenir un crèdit sindicat de 400 milions d’euros.

Vendes després de la macrofusió

Peroni i Grolsch són dues marques emblemàtiques, italiana i belga respectivament, que fins ara comercialitzava la britànica SABMiller, però que ara s’ha de vendre per no tenir problemes amb les autoritats legals després de la macrofusió empresarial que va signar amb la belga AB InBev -fabricant de Budweiser-. La unió d’aquestes dues companyies és una de les cinc operacions corporatives més grans de la història: va tancar-se a l’octubre per un valor de 93.000 milions d’euros i suposa que una de cada tres cerveses consumides al món siguin fabricades pel mateix grup.

Per tal de poder culminar aquesta operació, el nou gegant cerveser va anunciar a l’octubre la seva intenció de desprendre’s de Peroni i Grolsch i del 58% de participació que té de la marca nord-americana MillerCoors per acontentar les autoritats de Competència. De fet, aquest colós cerveser controla el 70% del mercat nord-americà i el 37% del japonès.

En el cas de la firma japonesa Asahi, la competidora de Damm-KKR per comprar aquestes marques, es tracta de la cervesera més gran del país, amb un 38% de la quota de mercat. Pertany, però, a un grup alimentari que produeix també altres begudes alcohòliques i gasoses i que l’any passat va comprar la filial australiana de Schweppes. Asahi ja va manifestar el seu interès en aquestes dues marques europees el novembre passat.

stats