Primer ERO en una fàbrica catalana pel coronavirus

Magneti Marelli planteja una regulació temporal per als 400 treballadors que formen la plantilla

El brot del Covid-19 a la Xina comença a tenir conseqüències per a la indústria catalana. L'empresa de components de l'automoció Magneti Marelli, de Barberà del Vallès, ha plantejat als representants dels treballadors posar en marxa un expedient temporal d'ocupació (ERTO) per la manca de subministraments essencials que reben de la Xina.

Segons ha informat CCOO, la direcció va plantejar aquest dimecres als representants sindicals la necessitat de prendre aquesta mesura, que afectaria la totalitat de la plantilla, formada per 400 empleats. La setmana que ve està prevista una nova reunió en què la direcció presentarà la documentació necessària, que en principi inclouria la durada de l'ERTO i la justificació de les causes de l'aturada.

"Estem treballant perquè es recuperi la normalitat en un període curt de temps", indica l'empresa

La companyia, però, en un comunicat atribueix la decisió a la "baixada de vendes generalitzada" que pateix el sector de l'automoció i recorda que l'ERTO "es troba en procés de negociació", segons l'agència ACN. Amb tot, reconeix que a causa del virus xinès la planta ha patit problemes de subministrament d'algunes peces, fet que afecta directament només una trentena de llocs de treball. "Estem treballant perquè es recuperi la normalitat en un període curt de temps", indica l'empresa.

Magneti Marelli subministra components a les principals marques del món. Segons han informat fonts sindicals, a la planta de Barberà es fabriquen circuïts electrònics, una part dels quals es fan en una factoria de la mateixa empresa a la Xina, ubicada precisament a la província de Hubei, on s'ha originat el brot de coronavirus.

Segons ha declarat a l'ARA el secretari de la federació d'indústria de CCOO de Catalunya, José Antonio Hernández, els sindicats proposaran primer esgotar les mesures de flexibilitat previstes en el conveni del metall. Per a Hernández, són 80 hores amb les quals es podria jugar i donarien una setmana de coll a la plantilla, a l'espera que es pugui reiniciar la producció a la Xina.

Altres empreses

Magneti Marelli no és l'única empresa catalana que té problemes de subministrament des de la Xina. Huayi Compressor Barcelona –la companyia xinesa que va comprar el negoci de compressors de Cubigel, l'antiga Unidad Hermética– també ha tingut problemes, malgrat que de moment ha pogut salvar la situació buscant proveïdors europeus per substituir els xinesos.

Les mateixes fonts també han explicat que l'empresa d'articles de luxe Louis Vuitton, que també fabrica a Catalunya, comença a tenir problemes de subministrament des de la Xina, tot i que encara no ha plantejat cap mesura a la plantilla. Els representants sindicals han posat sobre la taula, de moment, poder jugar amb les tres jornades de flexibilitat previstes al conveni.