Economia 16/05/2012

ESADE i Creafutur auguren un futur amb menys consum i més sostenible

Un estudi pronostica una tendència a assemblar-nos als països nòrdics

Vicenç Moliné
2 min

BarcelonaLa crisi actual és una acceleració d'un procés més global, un canvi de model de consum que ens pot portar cap a una economia i una societat basada en la sostenibilitat i la solidaritat similar a la que predomina als països nòrdics. Així ho creu Josep Maria Galí, professor d'ESADE i autor de l'estudi "El nou consumidor", promogut per Creafutur.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'estudi ha servit per dividir els 10 països que ha analitzat en tres grups segons la mentalitat dels consumidors: Els "grocs", amb els països emergents on el consum és una forma d'expressió social (com era a Espanya fins fa poc), els "vermells" on més està colpejant la crisi i el consum se n'ha ressentit més i els blaus, on el consum s'ha estabilitzat en un nivell moderat i es basa en criteris de sostenibilitat.

Galí assenyala el darrer estadi com l'objectiu a perseguir i apunta els punts a favor que té Catalunya entre els que destaca una educació de qualitat i una societat amb valors cívics. En canvi, destaca el fet que no acostumem a prioritzar el consum de productes elaborats a Catalunya com una de les assignatures pendents.

Els consumidors, segons apareix a l'estudi, tendeixen a desconfiar de les marques tot i que esperen que liderin el canvi cap a una societat més sostenible, fins i tot més que institucions elegides democràticament. Galí atribueix aquest resultat a la percepció popular que les empreses, a la pràctica, tenen més poder que els governs.

Finalment, tant Galí com Ferran Rodés, president de Creafutur, han destacat les bondats de les societats que ells han classificat amb el color blau. Per a ells, Suècia o Alemanya tenen un model de consum molt més sostenible i paral·lelament gaudeixen d'una societat molt més igualitària, segura (tant a nivell personal com laboral) i solidària.

L'estudi, com tots els que fa la fundació Creafutur, està pensat per ajudar a les empreses a trobar oportunitats de negoci i, a part d'animar-les a apostar per un model de producció sostenible, els recomana que deixin de pensar en consumidors i pensin en ciutadans, amb els que cal dialogar abans que intentar seduir.

stats