AUTOMOCIÓ
Economia 16/06/2019

Emergència ecològica a dècades vista

Els estats promouen lleis que prohibeixen la contaminació del cotxe a llarg termini

Albert Martín
3 min
Emergència a dècades vista

BarcelonaL’últim Fòrum de Davos, celebrat al gener, va voler llançar una advertència planetària: el principal risc per a l’economia mundial és el clima. La trobada de mandataris internacionals va situar en el punt més alt de la seva taula de riscos els esdeveniments meteorològics extrems que es produeixen per les altes temperatures al planeta. A Davos ja no es parlava de tendències, sinó que es feia referència a “una catàstrofe del clima” i s’apuntava que la producció i el comerç de béns i serveis s’ha vist alterada en un 29% per desastres ambientals des de l’any 2012.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Però, malgrat això, l’àmbit polític està actuant amb extrema prudència a l’hora de canviar el paradigma de les indústries contaminants i, en especial, de la més simbòlica: la de l’automòbil. “França, com Espanya: adeu als cotxes de combustió el 2040” o “Holanda se suma al veto dels cotxes de combustió i vol fer-ho 10 anys abans que Espanya: el 2030” són titulars que s’han pogut llegir en els últims temps. En tots els casos, els Parlaments d’aquests països veien acreditada l’empremta negativa de l’automòbil en termes de contaminació, però van preferir legislar a una i dues dècades vista.

Aquesta legislació en diferit ha propiciat fortes crítiques dels moviments ecologistes, i més en un moment en què s’està passant de parlar de canvi cl imàtic a emergència climàtica. “A Europa vivim en l’esquizofrènia de no negar el canvi climàtic, però de no apostar per la descarbonització tocant sectors fòssils que estan subvencionats”, lamenta María García, portaveu de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire.

“Hi ha falta de voluntat política”, afegeix aquesta experta, que ha negociat sobre la qüestió tant amb l’Ajuntament de Barcelona com amb la Generalitat. “A les ciutats no s’està solucionant res, s’està empitjorant perquè s’adopten mesures que són falses solucions”, afirma.

Aquesta experta es refereix a l’escàndol del Dieselgate -“el frau més gran de la història”, diu- i recorda que en molts països no s’ha fet res per castigar-ne els responsables. “Quan es vol fer alguna cosa que de veritat afecti el vehicle privat, apareixen el lobi de l’automoció des de la dreta i els sindicats des de l’esquerra perquè no es faci res”, afegeix.

La portaveu de la plataforma, que agrupa una setantena d’entitats, recorda que en una ciutat com Barcelona, la meitat de les emissions són de diòxid de nitrogen i d’altres partícules provinents del trànsit rodat. Un 40% de la contaminació ve del port, i el 10% restant, de la indústria. Però en indrets sense port, la responsabilitat dels vehicles amb motor de combustió sobre la contaminació és molt majoritària.

Missatge a indústria i conductors

Carlos Calvo, director de tendències i anàlisis de Transport & Environment, té una visió menys crítica. “Els governs legislen a molts anys vista, però envien un senyal clar als fabricants i provoquen que a poc a poc hi hagi interessos creats pel que fa al cotxe elèctric -explica-. Si haguessin prohibit els cotxes de combustió a partir del 2020, la indústria no estaria preparada i no es vendrien cotxes”, prosegueix.

Segons explica, l’impacte psicològic d’aquesta legislació a dècades vista afecta el client. “Si tu et volies comprar un cotxe el 2022 i saps que normalment et duren 10 o 15 anys, potser t’ho planteges perquè saps que tindràs problemes -raona-. I una altra cosa és si això ho haguessin fet Eslovènia i Lituània, però és que ho han fet França, Holanda, Espanya, el Regne Unit... Això la indústria s’ho ha de creure”.

Calvo aprofita per criticar la indústria i es refereix en particular a Anfac, l’associació espanyola de fabricants. “S’han de posar les piles, no pot ser que es digui que el 2040 s’ha d’acabar el motor de combustió i responguin que és impossible, que no hi ha temps d’adaptar-se”, diu.

La indústria dels sectors implicats ha estat molt activa a l’hora de demanar al govern que no forci l’arribada del cotxe elèctric. Com a exemple, l’ARA va explicar el desembre del 2017 que sindicats i patronal havien enviat una carta a l’aleshores ministre d’Energia, Turisme i Agenda Digital, Álvaro Nadal, per demanar-li que el trànsit al cotxe elèctric es fes “de manera gradual”. La carta, signada per CCOO, UGT, Anfac i Sernauto, recordava que “Espanya és una potència mundial com a productor de vehicles gasolina i dièsel”.

LES CLAUS

Espanya Un veto parcial al dièsel, la gasolina i els híbrids el 2040

El govern socialista de Pedro Sánchez va enviar al febrer el Pla nacional d’energia i clima 2021-2030, que evita parlar de prohibicions als motors de gasolina, dièsel o híbrids, però sí que indica que a partir del 2040 no es podran vendre turismes o vehicles comercials que no siguin d’emissió zero. Això sí: els vehicles amb motor de combustió podran seguir circulant.

França La venda de cotxes contaminants s’acabarà el 2040

La setmana passada l’Assemblea Nacional francesa va aprovar el pla de l’executiu d’Emmanuel Macron, que, entre altres mesures, imita la fórmula espanyola de prohibir la comercialització de vehicles dièsel i gasolina el 2040. França també crearà un fons de 350 milions d’euros per triplicar l’ús de la bicicleta i promoure la mobilitat sostenible.

Regne Unit Pioner en fixar la fi del motor de combustió el 2040

El govern britànic va anunciar el 2017 la prohibició, a partir del 2040, de nous vehicles de dièsel o gasolina. L’executiu de Theresa May ho va fer forçat pels tribunals, que li exigien un pla per reduir la contaminació atmosfèrica. “Els senyals de canvi al vehicle elèctric són cada cop més grans”, va dir el ministre de Medi Ambient, Michael Gove.

Holanda La fi dels automòbils contaminants per al 2030

El 2017 el govern holandès va presentar un pla per prohibir la venda de vehicles dièsel i gasolina a partir del 2030. A Amsterdam han aprofundit en la idea del govern i no deixaran que hi circulin cotxes d’aquestes característiques a partir d’aquell any. El projecte inclou àrees lliures d’emissions i l’expansió de les zones ambientals.

Dinamarca Objectiu 2030 per reduir les emissions contaminants

El govern liberal-conservador va anunciar a l’octubre que vol prohibir la venda de cotxes de gasolina i dièsel el 2030 i que la seva intenció és que aleshores ja hi hagi un milió de vehicles elèctrics o híbrids al país. Ho van fer perquè una quarta part de les emissions del diòxid de carboni del país provenen del transport.

stats