Eroski ven a Carrefour els seus hipermercats a Catalunya

El grup basc es desfà dels hipermercats de Cornellà de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Terrassa i Amposta en el marc del seu pla de desinversions per sanejar el deute

Eroski continua el seu pla de sanejament. El grup de distribució basc ha anunciat aquest dilluns la venda dels seus hipermercats a Catalunya "per concentrar-se en el desenvolupament de Caprabo". Segons aclareix Eroski en un comunicat, la cadena francesa Carrefour ha comprat un total de 36 hipermercats a diverses regions d'Espanya, a més de 8 galeries comercials i 22 benzineres adjacents per 205 milions d'euros. A Catalunya, els establiments venuts són els de Cornellà de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Terrassa i Amposta

De fet, Eroski tenia de límit fins el 29 de febrer per assolir els 300 milions d'euros en desinversions estratègiques segons el pla de refinançament del deute que va negociar amb la banca fa un any. El grup propietari de Caprabo acumulava un deute de 2.600 milions d'euros. Per això, l'abril de l'any passat Eroski ja va anunciar la venda d'un total de 157 establiments a Madrid i Andalusia per un valor de 146 milions d'euros. 

La cooperativa basca assegura en un comunicat que Carrefour subrogarà les condicions laborals dels treballadors dels hipermercats venuts, així que aquesta operació no hauria de suposar cap acomiadament. Malgrat la venda dels hipermercats, Eroski mantindrà el servei de compra 'online' a Barcelona i Tarragona.

L'impuls de Caprabo i els problemes de concentració

Tot i que només es tracta de quatre hipermercats, Carrefour ja té presència en alguna d'aquestes ciutats, com és el cas de Terrassa. Si la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) aprova finalment l'operació sense condicions, hi hauria dos hipermercats de la cadena francesa a la mateixa ciutat. Segons aclareix Susana Grau, responsable de l'àrea d'instrucció d'expedients de l' Autoritat Catalana de la Competència, com que es tracta d'una operació d'àmbit estatal, ha de ser l'autoritat espanyola qui determini analitzant la situació municipi a municipi si hi hauria una concentració massa elevada de la mateixa insígnia de supermercat. Carrefour de moment no vol fer cap consideració al respecte i espera la resolució de Competència.

Amb aquesta compravenda, Carrefour continua ampliant la seva quota a Espanya per mirar de competir amb Mercadona, líder de lluny amb una quota de mercat propera al 23%, segons l'últim informe de Kantar World Panel, Carrefour encara té una presència inferior al 10%. Segons la cadena francesa, aquesta operació els permet implantar-se en 27 ciutats noves i continuar la seva "expansió en multiformat". Actualment Carrefour té 173 hipermercats, 126 supermercats, 419 botigues i 123 benzineres a l'Estat. 

D'altra banda, el primer objectiu d'Eroski amb aquesta venda d'actius és continuar sanejant els seus comptes però la cooperativa assegura que a partir d'ara busca centrar-se en Caprabo, que a Catalunya té 296 supermercats i que durant el 2015 va obrir 15 nous supermercats franquiciats. A més, Caprabo està experimentant amb nous formats d'establiment. D'una banda, com va avançar l'ARA, el 2015 va començar les proves per a l'obertura dels establiments anomenats 'Rapid', amb un horari molt més ampli i obertura 365 dies l'any i de l'altra, també ha impulsat un format de supermercat amb més presència de productes frescos, Caprabo 'Fresh'. 

Els súpers locals i els 'low cost' acceleren el ritme

Segons la directora general de la Xarxa Comercial del Grup Eroski, Rosa Clarabel, la prioritat d'aquest grup a Catalunya és consolidar la xarxa comercial dels supermercats de proximitat Caprabo. 

Després d'aquesta operació, Eroski es queda amb 1.360 establiments d'alimentació a tot l'Estat espanyol: 53 hipermercats i 1.288 supermercats, dels quals 467 són franquícies i 19, 'cash and carry' –autoservei–. Eroski va obrir 95 establiments l'any passat, focalitzant esforços en el format de proximitat més que d'hipermercat.