Espanya torna a vendre un milió de cotxes

Les matriculacions freguen els nivells del 2008, però encara queden lluny de l'època daurada del sector

Els concessionaris espanyols tornen a vendre tants cotxes com l'any 2008 després d'haver superat aquesta setmana la barrera del milió de vehicles, tal com ha comunicat l 'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac). En la seva millor època, el sector de l'automòbil espanyol va arribar a vendre més d'1,6 milions de vehicles, un pic que es va assolir l'any 2005. Des del 2008, però, no s'havia aconseguit tornar a passar del milió d'unitats venudes.

Malgrat el terrabastall que ha viscut el sector de l'automoció a nivell mundial a causa de l'escàndol de la manipulació dels motors dièsel de Volkswagen, els concessionaris espanyols ja  encadenen dos anys de millora continuada de vendes  i tancaran aquest 2015 amb unes 1.035.000 unitats venudes, segons preveu Anfac, un 21% més que l'any anterior. De fet, el mes de novembre ja va ser el millor novembre des del 2009, amb un creixement de més del 25% en el nombre de turismes venuts per arribar als 81.650.

A Catalunya, el creixement de les vendes al novembre va ser del 19%, amb un total de 14.182 cotxes venuts un 17,4% del total de noves matriculacions de tot l'Estat. Tot i la tendència positiva en el global de l'any, és cert que l'escàndol de Volkswagen sí que  s'ha notat en les vendes de les marques del grup en els últims dos mesos, amb un increment de les vendes inferior a la mitjana del sector (+18,8%) i la pèrdua de la primera posició del rànquing de les marques més venudes el novembre passat en benefici d' Opel i Peugeot. Seat (+5,4%) també va créixer per sota la mitjana i Audi i Skoda van repuntar les vendes un 23% i un 13% respectivament. Amb tot però, sembla que en el conjunt de l'any Volkswagen mantindrà la primera posició com a marca més venuda. 

De fet, si es compara mes a mes, el ritme de millora de les vendes ja quedava sempre entre el 15% i el 20% de creixement, però també val a dir que el milió d'unitats venudes queda lluny dels millors moments per al sector. L'any 2008 no va ser precisament un bon any per als concessionaris de l'estat espanyol, que van veure com queien les seves vendes a nivells del 1998, amb la davallada més important de vendes de la història: el sector va vendre un 28% menys de cotxes aquell any que el 2007 i va perdre mig milió de matriculacions, després de consolidar un ritme superior al 1,3 milions de turismes venuts a l'any des del 2000.

Però les associacions de fabricants i de concessionaris ja feia mesos que esperaven per poder donar la bona notícia en traspassar la barrera psicològica del milió de vehicles. "Al llarg de l'any ja es veia com el termòmetre anava pujant", explica Jaume Roura, president de la Federació d 'Associacions de Concessionaris de l'Automoció (Faconauto). No només es tracta d'un repunt del consum i de la recuperació de l'economia, ja que el poder adquisitiu dels espanyols, amb Catalunya al capdavant, s'ha reduït des d'aleshores, sinó que les contínues renovacions dels ajuts a la compra i renovació de vehicles, l'anomenat Pla Pive, s'han mantingut com un dels  principals impulsors perquè els consumidors optin per comprar un cotxe nou. La vuitena edició d'aquesta línia d'ajuts va decidir prorrogar-se després que  els concessionaris pressionessin quan a l'abril va finalitzar la setena edició del Pive.

Jaume Roura considera que després d'aquest 2015, en què s'ha confirmat la recuperació del sector, l'any que ve es consolidarà la tendència i ja no es creixerà a un ritme del 10%, sinó entre el 5% i el 7%. "El 2016 preveiem arribar a 1.100.000 d'unitats venudes", explica el president de Faconauto.

Els mateixos models de sempre

Set anys després, el rànquing de models més venuts no varia

A banda de tornar a vendre el mateix volum de turismes que fa set anys, sembla que els espanyols continuen comprant el mateix tipus de cotxe. Tot i que Roura confessa que la crisi ha afectat la manera de consumir, ja que es busquen vehicles més sostenibles i funcionals, si es comparen els dos rànquings dels models més venuts a l'estat espanyol l'any 2008 i el 2015 no hi ha gaires canvis.

 

 

De fet, els models més venuts continuen sent els mateixos però amb la incorporació de dos nous cotxes del tipus totterreny urbà, anomenats 'suvs', que és un dels canvis en la tendència de consum d'automòbils dels últims anys. "Els totterrenys ja representen un 30% de quota", explica Jaume Roura. Per exemple, si es compara el novembre del 2015 amb el del 2014, es van vendre un 170% més de totterrenys de mida gran i un 61% de mida petita. En canvi, els models de luxe i els executius van ser els únics que van veure caure les vendes, precisament perquè un dels canvis que s'ha observat en la manera de consumir dels espanyols és, segons el president de Faconauto, que són més prudents, funcionals i s'esperen al màxim a canviar de cotxe.

Més continguts de