Economia 30/01/2012

Ferran Soriano diu que encara era possible l'acord amb Qatar, però entén la retirada de la Generalitat

En una marató d'entrevistes a ràdios i televisions, el president de Spanair reconeix que la denúcia per suposades subvencions públiques va fer enrere l'aerolínia àrab

Ara
4 min
"UN DIA MOLT TRIST"  El president de Spanair, Ferran Soriano, amb posat seriós, ahir a la seu de la companyia aèria catalana, 
 A l'Hospitalet de Llobregat. "És un dia molt trist per a nosaltres", 
 Va reconèixer a l'ARA.

BarcelonaEl president de Spanair, Ferran Soriano, assegura que no ha enganyat l'opinió pública i que dimecres de la setmana passada no sabia que, 48 hores després, la companyia hauria de tancar. En declaracions a El món a RAC1, ha dit que la causa del tancament ha estat la retirada de suport de la Generalitat, i no se'n va assabentar fins divendres al matí, a través de la premsa. Fins dijous no es va descartar definitivament l'entrada de Qatar Airlines al capital de l'aerolínia catalana, unes negociacions que, segons Soriano, s'haurien pogut desencallar, per bé que "entén" la decisió del Govern.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

"En 48 hores [de dimecres a divendres], de les opcions de socis industrials que hi havia, cap tenia prou viabilitat o la Generalitat va decidir que no eren les correctes en aquell moment. [...] Per tant, la Generalitat decideix deixar de donar suport a la companyia com havia fet fins al moment", ha afirmat. "No vull donar la idea que algú ha fet alguna cosa malament. [...] No és just dir que si ens haguéssim esperat una setmana això no hauria passat".

Soriano ha tornat aquest dilluns a El món a RAC1. Hi va ser dimecres de la setmana passada i llavors no va donar cap pista de la situació dramàtica de la companyia. Al contrari, va dir que les negociacions per trobar un soci industrial "eren a la recta final". Jordi Basté li ha preguntat aquest dilluns si va mentir, i Soriano ho ha negat.

El conseller d'Economia, Andreu Mas-Colell, ha assegurat que "mai" van estar a punt de tancar un acord amb Qatar i que dijous les possibilitats es van reduir a zero. La percepció del Govern i de Spanair sobre les possibilitats d'èxit de les negociacions amb Qatar són, per tant, ben diferents.

El secretari de Mobilitat i Territori, Damià Calvet, ha precisat a RAC1 que la Generalitat va saber que no hi havia acord "dijous cap al tard". "Dimarts hi va haver una reunió a Brussel·les en què vam visualitzar que les demandes serien molt difícils", ha explicat. "Fins aquell moment era possible, però ens havien donat condicionants molt forts. Vam jugar el partit fins al darrer minut. El mateix dimecres encara hi havia intercanvi de correus amb Qatar Airways". Segons Calvet, Spanair ho va saber dijous, per bé que ha deixat clar que ell no va parlar amb Ferran Soriano.

Soriano ha assegurat, però, que fins divendres no va saber la decisió del Govern: "A mi se'm va dir que divendres al matí se sabria quina era la decisió sobre si hi hauria més finançament o no per a la companyia", ha dit Soriano. El Periódico va avançar que la Generalitat en retirava el finançament. Soriano assegura que se'n va assabentar per la premsa. Amb tot, ha dit que "entén" la retirada de suport del Govern.

"La meva cara no està salvada"

"Dimecres passat sabia el que havia anat passant aquell dia, però res més. No tenia cap incentiu en dir una cosa que deixaria de ser el dia següent. La meva cara no està salvada, està donada i aniré a tot arreu a defensar el que he de defensar", ha remarcat Soriano.

El tancament sobtat

"La companyia es tanca divendres perquè no tenia viabilitat financera per continuar. Al matí ja hi havia soroll mediàtic que la companyia tancaria, i el primer és la seguretat aèria", ha afirmat Ferran Soriano. Per "seguretat aèria", Soriano ha dit que s'entén "el mínim senyal", com "un pilot o una assistent de vol que està estressat", "això és un mínim de seguretat", ha insistit el president de Spanair.

El cost de tancar

Soriano no ha xifrat quant costarà liquidar Spanair. Sí que ha dit que els avions, que són tots de lloguer, es tornaran als seus propietaris. En les properes hores, no és clar si aquest mateix dilluns, Spanair presentarà el concurs de creditors. Un administrador concursal conduirà el procés de tancament de l'empresa.

Uns minuts abans, el president de Spanair ha dit en una altra entrevista a Catalunya Ràdio que seguirà "donant la cara pels administradors" davant els treballadors, els afectats i la premsa, i que no es mourà de la companyia "fins que haguem resolt això de la millor manera possible".

El fracàs "ens omple a tots de pena"

Soriano ha reconegut que fer l'esforç de tirar endavant Spanair "valia molt la pena", tot i que el 2009, quan un grup d'empresaris catalans va decidir comprar la companyia, "sabíem que estava a punt de tancar". Ara, el president diu que s'han d'assumir les conseqüències d'aquest fracàs "que ens omple a tots de pena", però que es va fer perquè "Catalunya necessitava una companyia de xarxa. No volíem una aerolínia low cost, calia una companyia que fomentés els vols intercontinentals". "Ho hem fet amb vocació de servei", ha dit afegint que "el que s’havia de fer i s’ha fet era agrupar la companyia a Barcelona, fer-la més eficient i afegir-hi els vols intercontinentals".

Soriano ha explicat que els accionistes i la Generalitat havien demanat que la companyia funcionés, tot i les seves dificultats de funcionament, mentre es buscava un soci industrial fort, que havia de ser Qatar Airways, però que al final es va fer enrere. "El divendres passat ens van comunicar que la Generalitat havia decidit deixar d'empènyer aquest projecte, ho entenc", ha dit. p { margin-bottom: 0.21cm; }

El 'no' de Qatar

Soriano ha reconegut que un dels principals motius pels quals Qatar Airways no ha acabat signant l'acord amb Spanair ha estat la denúncia que ha fet a la Unió Europea l'Associació Europea d'Aerolínies Low Cost per haver rebut subvencions públiques. Soriano ha negat que els diners que la companyia ha rebut de la Generalitat fossin subvencions i ha dit que "no és diferent del que ha rebut Iberia". "El que l'administració catalana va fer va ser invertir en l'aerolínia perquè aquestes inversions tenen un retorn en el territori", ha dit, matisant que la quantitat de diners rebuda "és menor comparada amb les ajudes a altres companyies".

La recol·locació dels passatgers

El president de Spanair ha explicat que la companyia està treballant de valent per minimitzar al màxim l'impacte sobre els passatgers que tenien vols amb Spanair. Ha dit que s'està recol·locant el màxim de gent possible aquesta setmana, i pel que fa als que havien comprat bitllets a llarg termini, els ha donat dues opcions: "Els qui havien comprat amb targeta de crèdit han de parlar amb el seu banc perquè els tornin els diners; els qui havien comprat en una agència només s'hi han de posar en contacte, perquè hem pactat amb la IATA el retorn dels diners".

stats