Economia 28/06/2019

Ferrocarrils inverteix 43 M€ en trens per a Iberpotash i Seat

Paula Clemente
2 min
Cotxes de Seat pujant dalt d’un comboi de FGC.

La Generalitat de Catalunya va anunciar ahir que Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) comprarà cinc locomotores i 66 vagons de transport de mercaderies per cobrir les zones de Manresa, Martorell i Sant Boi. L’objectiu principal -com va explicar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, al Saló Internacional de la Logística-és renovar el material mòbil de mercaderies de FGC i incrementar la seva capacitat de transport.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Amb aquests trens, el conseller va explicar que FGC estarà en disposició de fer fins a 16 circulacions diàries. Això significa treure de les carreteres catalanes més de 200.000 camions l’any 2022, cosa que comportarà un estalvi de 10,3 milions de litres de gasoil a l’any i una reducció del 57% de l’ús d’aquest combustible.

La renovació de trens s’ha pressupostat en 43,2 milions d’euros: 30 milions per a les cinc noves locomotores i 13,2 milions per als 66 vagons. Les primeres, que circularan amb tracció elèctrica, substituiran tres locomotores dièsel de la línia 254 (que uneix Manresa, Martorell i Sant Boi). La idea és que millorin les connexions entre la fàbrica d’automòbils de Seat a Martorell, les mines de potassa al Bages i el port de Barcelona. Precisament per això, el fabricant automobilístic i Iberpotash (propietat de l’empresa de sals potàssiques ICL Iberia) seran les companyies en les quals incidirà més la renovació del parc mòbil.

“Si tenim més transport públic [convencional i de mercaderies] per ferrocarril aconseguirem fer front a l’emergència climàtica, que el Govern va declarar fa unes setmanes”, va sentenciar Calvet.

Energia renovable

L’operació s’emmarca dins de l’agenda d’actuacions ambientals de FGC, que entre altres coses compromet l’empresa a utilitzar exclusivament fonts d’origen renovable per nodrir tota la seva xarxa d’energia elèctrica a partir del 2019.

Per continuar amb aquest “estalvi energètic”, va afegir Damià Calvet, és necessari disposar d’un corredor mediterrani plenament operatiu i connectat amb els ports de Tarragona i Barcelona. Aquesta serà, va dir, la primera demanda que traslladarà el responsable de Foment un cop format el govern espanyol: “És una exigència que no deixarem de posar sobre la taula”.

stats