Les reticències de Macron frustren la megafusió Renault-Fiat

El grup italo-americà creu que no es donen les condicions per a la integració

Contra tot pronòstic, el conglomerat automobilístic Fiat Chrysler (FCA) va retirar dimecres la seva proposta de fusió amb Renault. El fabricant de la marca del rombe va responsabilitzar del fracàs de les negociacions el govern francès, el principal accionista del grup, propietari del 15,1% de les seves accions.

La renúncia de la fusió entre aquests dos fabricants de cotxes, que junts constituirien el número tres mundial de l’automòbil darrere del Grup Volkswagen i Toyota Motor Corporation, respon a la "posició sobtada i incomprensible de Bercy [sobrenom que es dona al ministeri francès d’Economia i Finances]", apunta una font pròxima del constructor italo-americà a l’agència France Presse.

"Noves exigències del govern francès han fet que aquesta situació sigui perjudicial per a totes les parts", va assegurar aquesta mateixa font. La versió oficial de FCA assenyala que no es reuneixen "les condicions polítiques" necessàries perquè la fusió "es dugui a terme amb èxit", van detallar en un comunicat.

França exigeix que la fusió entre Renault i Fiat no perjudiqui les seves fàbriques

Des del ministeri d’Economia francès desmenteixen que el fracàs de les negociacions estigui lligat a intervencions polítiques o a l’exigència de noves condicions. De fet, asseguren que només havien demanat que s’ampliés el termini de negociacions de cinc dies per posar-se d’acord amb Nissan, un dels socis del fabricant francès juntament amb Mitsubishi.

Dimarts el consell d’administració de Renault es va reunir per decidir si entraven o no en negociacions exclusives amb FCA. Les converses es van allargar fins dimecres, sense arribar a una conclusió. De fet, hores abans de l’anunci del conglomerat automobilístic Fiat-Chrysler, el consell del grup Renault va publicar en un comunicat que no havia pogut prendre una decisió "a causa de l’opinió expressada pels representants de l’estat francès de posposar el vot en un consell ulterior".

El ministre d’Economia francès, Bruno Le Maire, havia demanat que el vot, previst per ahir, dimecres 5 de juny, s’ajornés fins dimarts que ve perquè es volia assegurar del "suport explícit" de Nissan. De fet, aquesta és una de les quatre condicions que el govern havia posat sobre la taula per donar el seu vistiplau a un acord definitiu. Els altres tres requisits eren "la preservació dels llocs de treball i dels centres industrials de França, una manera de governar respectuosa amb els equilibris de Renault i FCA" i, per últim, "la participació d’aquest futur grup industrial en la iniciativa de bateries elèctriques amb l’Alemanya".

El gabinet de Le Maire va detallar a l’emissora Franceinfo que, "durant el consell, Nissan va explicar que tenien la intenció d’abstenir-se si hi havia un vot [dimecres a la nit]". És per això que, justifiquen, "van demanar més temps". De fet, la idea era esperar fins al viatge del ministre d’Economia al Japó, previst per a aquest divendres, per continuar les negociacions.

El gabinet del ministre d’Economia no es va estar de recriminar les pressions que ha rebut de part de FCA. Segons el govern, el conglomerat "ha exercit una pressió enorme sobre l’organització del temps", fins al punt d’intentar empènyer-los a un "Ho agafes o ho deixes". Le Maire ja els hauria avisat que, amb aquestes regles de joc, no jugaria. De fet, els consellers de Le Maire troben "100% normal que faci falta temps per concloure un acord tan massiu" i és per això que, diuen, "assumeixen donar-se el temps necessari i apropiat per treballar".

En un comunicat posterior, Renault va expressar la seva "decepció per no poder aprofundir en la proposta de FCA", sense designar un responsable del fracàs de les negociacions. El grup francès també va agrair "els esforços" del constructor italo-americà. Des de Renault, consideren que la proposta que hi havia sobre la taula era "oportuna, amb molt de mèrit industrial i atractivitat financera".

Més continguts de