Economia 18/12/2019

Fiat i Peugeot ja són el quart grup d'automoció mundial

La nova companyia serà la tercera del sector en vendes i descarta el tancament de plantes

Paula Solanas
3 min
Fiat i Peugeot et fusionen

BarcelonaL'automòbil té un nou gegant. El grup italoamericà Fiat Chrysler (FCA) i el fabricant francès PSA, propietari de marques com Peugeot i Citroën, han aprovat aquest dimecres l'acord de fusió, segons ha informat FCA en un comunicat. Amb l'operació, les dues companyies crearan el quart colós del món de l'automoció en unitats fabricades i podrà tenir unes sinergies (estalvis) d'uns 3.700 milions d'euros. En un moment de transformació constant al sector pels canvis en la mobilitat sostenible, el comunicat insisteix que la fusió no implicarà el tancament de fàbriques de cap de les dues empreses. "Esperem que les sinergies siguin positives a partir del primer any", ha assegurat Fiat en el missatge.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La suma dels dos grups formarà la tercera empresa del sector per ingressos, amb prop de 170.000 milions d'euros, i acumularà unes vendes de 8,7 milions d'unitats anuals. La fusió s'ha tancat al 50%, és a dir, la matriu resultant de l'operació quedarà repartida a parts iguals entre FCA i PSA. El grup vol blindar la seva solidesa financera i donar embranzida a les seves inversions per fer-se un lloc en la cursa de la mobilitat elèctrica i els vehicles autònoms i connectats. La nova companyia aglutinarà marques com Fiat, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot i Vauxhall.

PSA (Peugeot, Citroën, Opel) i Fiat Chrysler estudien fusionar-se

Malgrat que la fusió ja s'ha firmat, la integració no es farà d'un dia per l'altre, sinó que el procés s'allargarà almenys entre 12 i 15 mesos. A més, caldrà el vistiplau de les autoritats de la competència, molt atentes a un sector cada cop més avesat a la concentració. La suma de Fiat i PSA els situa en volum de vehicles fabricats just per sota de la japonesa Toyota, que va tancar el 2018 amb 10,5 milions d'unitats. L'any passat PSA en va vendre 3,8 milions i Fiat-Chrysler 4,5 milions. El rànquing continua encapçalat per Volkswagen, seguit de prop pel consorci format per Nissan, Renault i Mitsubishi.

Un acord "històric" al 50%

Com ja es va avançar durant les negociacions de la fusió a finals d'octubre, el nou grup estarà presidit per l'hereu de Fiat Chrysler i actual president del fabricant, John Elkann. "A la vida de cada gran empresa i de la seva gent alguns esdeveniments són immediatament reconeixibles com a fites destinades a entrar a la història. Per a FCA, l'acord que acabem de firmar amb PSA n'és un", ha destacat l'empresari en una carta als treballadors. D'altra banda, el portuguès Carlos Tavares (conseller delegat i president del consell de PSA) ocuparà el càrrec de conseller delegat. Encara no queda del tot clar, amb tot, quin serà el rol executiu per a Mike Manley, l'actual primer directiu de FCA, que es podria mantenir al capdavant d'aquesta divisió.

Abans d'aconseguir tancar l'acord amb PSA, Fiat ja va negociar sense èxit amb Renault per trobar un soci francès i crear un nou conglomerat automobilístic. Precisament, l'abast geogràfic és una de les claus d'aquesta fusió, perquè a partir d'ara el grup comptarà amb un 46% de vendes provinents d'Europa i un 43% de l'Amèrica del Nord. "La combinació donarà l'oportunitat a la companyia de redefinir l'estratègia en altres regions", afegeix el comunicat. PSA va sortir dels Estats Units als 90 amb la marxa enrere de Peugeot en aquest mercat, però ara hi podria tornar amb aquest nou colós del motor.

stats