Foment del Treball exigeix a Colau la retirada immediata del pla de mobilitat municipal

"Prou de fer mal als barcelonins", clama la patronal de les grans empreses catalanes

"Prou de fer mal a Barcelona i de maltractar els barcelonins. Estan ofegant la ciutat amb les seves obsessions sectàries i ideològiques". El president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, ha carregat durament contra l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, a la qual ha exigit que retiri el pla de mobilitat municipal aprovat recentment. El dirigent de la patronal que agrupa les empreses més grans de Catalunya ha considerat que el pla va ser elaborat "amb nocturnitat i traïdoria i aprofitant el confinament", i sense cap diàleg amb els sectors empresarials implicats.

Sánchez Llibre ha assegurat que s'ha reunit amb regidors de tots els grups municipals excepte amb els de Barcelona En Comú. Malgrat les repetides peticions, ha dit, "no ha sigut possible que ens rebi Colau", a qui ha enviat el missatge següent: "Alcaldessa, rectifiqui, dialogui i pacti". El president de l'ens empresarial ha demanat que es tiri enrere el pla perquè, segons els seus càlculs, pot arribar a destruir 30.000 llocs de treball a Barcelona.

L'Ajuntament va presentar a l'abril un pla d'urgència per restringir l'ús del vehicle privat davant la possibilitat que, un cop passats els confinaments, els ciutadans optessin per utilitzar més els cotxes i abandonar l'ús del transport públic, on el risc de contagi del covid-19 és més alt. En el pla hi havia la creació de més carrils bici, l'ampliació de voreres, talls d'alguns carrers i millores en la connexió de busos.

Concretament, la patronal reclama que "no es criminalitzi" l'ús del cotxe privat, que considera necessari en molts casos, tant pel que fa a la logística del comerç presencial i, sobretot, online, com també per permetre l'arribada a Barcelona de persones procedents d'altres municipis de l'àrea metropolitana que s'hi desplacen per anar a comprar. Segons l'ens empresarial, el 57% de la facturació del comerç barceloní prové de clients no residents, ja siguin habitants de ciutats pròximes o bé turistes.

"No tenim res en contra de la bici", ha declarat Mar Alarcón, vicepresidenta de Foment i fundadora de l'empresa de carsharing SocialCar, que també ha assegurat que el nou pla de l'Ajuntament ha convertit Barcelona en "la ciutat del pinta y colorea", en referència als nous usos dels paviments dels carrers, marcats per l'Ajuntament amb colors diferents. Segons Alarcón, el diàleg amb el consistori és "insuficient i quasi inexistent". En aquest sentit, el president del Gremi d'Hotels de Barcelona, Jordi Mestre, ha dit que era "molt complicat" dialogar amb el consistori. "Tenim un govern [municipal] del 'si t'agrada bé i si no també'. I en alguns casos, 'si no t'agrada millor'", ha afirmat Mestre després d'acusar Colau de ser la responsable que Barcelona "quasi perdi" el Mobile World Congress fa alguns anys.

Finalment, el president de la patronal d'automoció Fecavem, Jaume Roura, ha assegurat que les polítiques de Colau "preocupen" el sector perquè restringeixen la mobilitat dels ciutadans. "La mobilitat és llibertat", ha declarat. A més, ha afirmat que Colau "no ha mogut ni un dit" per "defensar" la permanència de Nissan a la capital.