ENERGIA
Economia 16/06/2016

França torna a qüestionar la connexió de gas amb Catalunya

El regulador francès critica els plans per construir el MidCat

Xavier Grau
3 min
El març de l’any passat, François Hollande i Mariano Rajoy van acordar impulsar la connexió de gas transpirinenca.

BarcelonaEl MidCat -la interconnexió de les xarxes de gas entre Espanya i França a través de Catalunya- semblava que estava del tot desencallat. Té la benedicció del president espanyol, Mariano Rajoy; del francès, François Hollande; del llavors primer ministre portuguès, Pedro Passos Coelho, i del president de la Comissió Europea, Jean-Claude Juncker, que van firmar el març de l’any passat l’anomenada Declaració de Madrid per impulsar-lo. L’obra estava aturada des del 2010 a Hostalric pel bloqueig francès.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Però quan semblava que arrencava de nou, el regulador francès va emetre ahir un informe en què qüestiona la seva pertinència per l’alt cost econòmic que té per a França el MidCat i per la interconnexió elèctrica a través del golf de Biscaia. La Comissió de Regulació de l’Energia de França (CRE) assegura en el seu informe que França ja té prou interconnexió amb els seus veïns i assegura que aquests projectes són molt complexos i costosos.

I assenyala especialment el MidCat, que, segons l’informe, no es pot fer “sense estudis cost-benefici sòlids”. La postura del regulador difereix molt de l’exposada fa poc més d’un any pel president gal, François Hollande. En aquell moment, la crisi d’Ucraïna havia arribat a posar en perill el subministrament de gas de Rússia en molts estats europeus, inclosa França. El MidCat va pujar aleshores al primer lloc de l’agenda de prioritats, ja que podia suplir fins al 12% del gas que Rússia envia a Europa i forma part de les infraestructures energètiques bàsiques de la Comissió Europea i del denominat pla Juncker per desenvolupar les inversions prioritàries.

El president de la CRE, Philippe de Ladoucette, considera que “no està justificat per les necessitats” que la Comissió Europea acceleri aquest projecte. El problema no és el cost de fer arribar el gasoducte fins a França, de 235 quilòmetres i 470 milions d’euros d’inversió, sinó que aquest país haurà d’invertir en l’ampliació de la seva xarxa per poder rebre el gas.

Els avantatges del MidCat que veu Europa, i així ho ha expressat el comissari d’Energia i Clima, Miguel Arias Cañete, és que permetria tenir més seguretat de subministrament al continent i, a més, podria abaratir els preus, ja que fins a Catalunya arriba gas tant per gasoducte des del nord de l’Àfrica com per vaixells metaners procedents d’altres països productors. De fet, la fórmula diversificaria el subministrament i fins i tot podria arribar a Europa gas barat extret pel mètode del fracking als Estats Units. La CRE assegura que els augments de capacitats que s’han fet entre el 2013 i el 2015 han deixat “un bon nivell d’interconnexió”, sobretot elèctrica amb l’entrada en funcionament l’any passat de la línia de molt alta tensió (MAT) entre Baixàs i Santa Llogaia.

La falta d’obra pública frena la construcció

La falta d’obra pública a Espanya està frenant la recuperació del sector de la construcció. L’Institut de Tecnologia de la Construcció de Catalunya (ITeC) va presentar ahir l’últim informe Euroconstruct -sobre la situació del sector a Europa i a l’Estat-, que revisa a la baixa la previsió de creixement per la caiguda de l’obra civil. Segons l’informe, el sector creixerà un 3,7% aquest any. L’anterior previsió, de la tardor passada, era d’un creixement del 4,4%, i la baixada es deu a la falta d’obra pública. També la Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya (CCOC) va alertar ahir del descens en la licitació d’obra pública, que va ser un 23% més baixa en el primer trimestre. L’ITeC i la CCOC van demanar que l’obra pública es faci amb criteris de retorn econòmic.

stats