TELECOMUNICACIONS

El preu d’internet puja a la meitat dels habitatges de l'Estat

Un 12% dels usuaris diuen que l'operadora els va canviar el contracte sense millorar-los el servei

El mercat de les telecomunicacions és cada vegada més agressiu i la competència del sector també es trasllada a les butxaques dels consumidors. Gairebé la meitat de les famílies amb internet a l'Estat asseguren que la seva operadora els va apujar el preu durant el primer semestre del 2018. D'aquests habitatges, un 80% haurien preferit quedar-se amb l'oferta anterior per més que la companyia els millorés les condicions. Així ho demostren les últimes dades publicades ahir per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) sobre els serveis de comunicacions de les famílies espanyoles.

D'aquesta manera, el 29% de les famílies amb banda ampla reconeixen que l'operadora els va justificar l'augment de preu per les millores en els serveis, però un 7% ni tan sols sabien el motiu de l'augment i un 12% no van percebre cap canvi en les prestacions de la companyia. Entre els usuaris als quals van apujar el preu, un 45% van contactar amb el proveïdor però no van aconseguir revertir la pujada. D'altra banda, un 12% van evitar pagar més per la seva oferta i un 7% van optar per canviar d'operadora.

Tot i així, la CNMC destaca en el seu estudi que la percepció de les famílies és més dramàtica que la realitat del mercat. Segons el supervisor de la competència espanyol, durant la primera meitat del 2018 les despeses en telecomunicacions no van augmentar substancialment respecte a la xifres de finals del 2017. En el cas dels paquets convergents sense oferta de televisió, el preu mitjà tan sols va créixer 50 cèntims, fins als 65,4 euros mensuals, i els paquets que inclouen continguts audiovisuals es van mantenir al voltant dels 95 euros al mes.

Pel que fa a la penetració dels diferents serveis que ofereixen les 'telecos', Competència destaca la caiguda de la telefonia fixa, que es va desplomar fins al 84% i que ha baixat pràcticament quatre punts percentuals en un any. A més, l'arribada de la televisió de pagament va passar d'un 30% a un 37%.

Així doncs, la febre dels paquets convergents no fuig d'Espanya, sinó que es consolida cada vegada més. Un 43% de les famílies contracten internet, fix i mòbil en la mateixa oferta, i un 34% ho van fer també amb la televisió de pagament. Aquest tipus d'ofertes no han parat de pujar de preu els últims anys i, segons un estudi de Rastreator.es, des del 2015 ja s'han encarit un 48% de mitjana. L'arrencada d'any acostuma a ser el moment que escullen les operadores per canviar els preus i, precisament, la setmana passada Movistar ja va anunciar que encarirà les tarifes dels seus paquets Fusión a partir del 18 de gener del 2019. L'organització de consumidors Facua va advertir d'aquest increment, amb el qual la companyia augmentarà el preu de l'establiment de trucada dels paquets Fusión 0 un 33%. El cost passarà de 30 cèntims a 40 a partir dels 200 minuts en les trucades de la línia principal i del primer minut a la segona línia.

Usuaris menys fidels

L'encariment del preu dels serveis va combinada amb una altra tendència en el sector: als usuaris de telecomunicacions cada cop els costa menys canviar d'operadora amb les línies de telefonia mòbil. Durant el mes de setembre la CNMC va observar la xifra rècord de 900.000 canvis de companyia per sobre dels màxims registrats al gener.

Tot i que les tres grans operadores –Movistar, Vodafone i Orange– continuen acaparant el 80% de les línies mòbils, la infidelitat dels consumidors està premiant un quart en discòrdia. MasMóvil va aconseguir guanyar 98.000 noves línies mòbils durant el setembre, mentre que Vodafone en perdia 72.000 i Orange gairebé 39.000. Aquest efecte es va repetir en el cas de la banda ampla, ja que la companyia de color groc va esgarrapar 42.900 nous contractes, per sobre de les xifres de Movistar i Orange. Només Vodafone va perdre 18.500 clients durant el setembre en la seva oferta d'internet.