IAG entra a Norwegian i estudia una opa que sacsejaria l'Aeroport del Prat

El hòlding de Vueling i Iberia compra un 4,6% de l’aerolínia i podria fer una oferta pel 100%

El conseller delegat d’IAG, Willie Walsh, vol fer-se amb el pastís de les rutes intercontinentals de baix cost, i això podria passar per comprar Norwegian, l’aerolínia que ha liderat aquesta nova tendència. El grup IAG –que ja integra Iberia, British Airways o Vueling– va anunciar ahir que ha entrat al capital de la noruega amb la compra d’una participació del 4,61%.

Però aquesta adquisició va més enllà d’una inversió minoritària ja que, segons la pròpia IAG, estudia la possibilitat de llançar una opa sobre la totalitat de la companyia escandinava de baix cost. Tot i així, va remarcar que, per ara, aquestes converses no s’han produït i que, de moment, no han pres una decisió sobre una eventual oferta. Per a la companyia, Norwegian és “una inversió atractiva”, però fonts del sector apunten que, en cas de compra, aquest seria un procés llarg. Norwegian no va tardar a reaccionar a l’operació i va destacar que desconeixia la compra fins que aquesta es va notificar als reguladors dels mercats. La companyia va interpretar l’interès d’IAG com una confirmació de la “sostenibilitat i el potencial” del seu model de negoci “i creixement global”.

Anàlisi: El sobtat interès pel Prat

Però, quina relació té aquesta operació amb Catalunya? Per a Athina Sismanidou, professora de l’escola de negocis Eada i experta en el sector, la sacsejada per a l’Aeroport del Prat estaria assegurada. Una possible compra de Norwegian per part del hòlding al qual pertanyen Vueling i Iberia tindria un impacte rellevant per a Barcelona, on la compayia noruega ha consolidat una base important en els últims anys. L’estiu del 2017 va anunciar quatre noves destinacions des de Barcelona als Estats Units, incloent rutes directes a la costa Oest que aleshores no existien. Mesos després de l’anunci, IAG va copiar aquesta oferta amb la creació de Level, la seva pròpia marca de baix cost per al llarg radi. “L’objectiu seria eliminar un competidor, no obrir mercat”, valora Sismanidou.

Una compra com aquesta recordaria, a gran escala, la fusió entre ClickAir i Vueling el 2008. La primera –una low cost d’Iberia– va aterrar a Barcelona amb una oferta de preus agressiva i va acabar forçant la fusió amb la catalana.

Josep Francesc Valls, professor d’Esade, creu que aquest moviment reflecteix la tendència que impera al sector: la creixent integració entre les companyies tradicionals i les low cost. La temptativa de llançar l’opa arriba en un moment de turbulències, amb aerolínies esperant ser rescatades, com Air Berlin o Alitalia. Valls, però, descarta que l’operació afecti la competència al Prat.

L’any passat Norwegian va transportar prop de 2 milions de passatgers al Prat, gairebé un 30% més que l’anterior, i ja n’és la quarta principal companyia. Amb tot, Barcelona no és l’únic lloc en què Norwegian fa ombra a IAG. Els vols transatlàntics de British Airways entre els EUA i el Regne Unit son un dels grans tresors del hòlding, que no només ha de resistir la competència dels carriers americans i també tem l’oferta de l’escandinava, que ha convertit Gatwick en un dels seus hubs.

Eufòria a la borsa: Norwegian es dispara

Els dos fundadors de Norwegian (entre els quals hi ha el conseller delegat, Bjørn Kjos) són els primers accionistes del grup, i el segon és el fons de pensions de Noruega. El 2017 l’aerolínia va perdre prop de 31 milions d’euros respecte als 117 milions que va guanyar en l’exercici anterior, a causa sobretot de la forta inversió en avions i noves rutes. Després de l’anunci, Norwegian va acabar la jornada a la borsa d’Oslo pujant prop d’un 50%. Fonts del sector valoraven ahir l’aerolínia en uns 3.000 milions d’euros.

Més continguts de