L'Estat no indemnitzarà ACS per la fallida del túnel del TAV a França

El ministre de Foment vol que l'empresa de Florentino Pérez pagui a Espanya i França

L'ombra del cas del magatzem de gas Castor s'estenia sobre la fallida del túnel dels trens d'alta velocitat que travessa els Pirineus per unir Figueres amb Perpinyà, però el ministre de Foment espanyol, Íñigo de la Serna, va descartar ahir la possibilitat que els estats espanyol i francès indemnitzin l'empresa concessionària, que va fer fallida.

No només això: el ministre espanyol i la ministra de Transports francesa, Elisabeth Borne, després de reunir-se a Madrid van apuntar que possiblement reclamaran a ACS i Eiffage una indemnització per "incompliment de contracte". Així, es passaria d'haver de pagar per part de tots dos estats una indemnització a les companyies propietàries de la concessionària a rebre una compensació que haurien d'afrontar aquestes dues empreses.

ACS, la constructora que presideix Flortentino Pérez i que era copropietària amb Eiffage de TP Ferro, la concessionària que va fer fallida, ja ha anunciat que "no comparteix el criteri" dels estats espanyol i francès.

Però el ministre de Foment va ser molt clar. " Ara del que parlem és de reclamar una indemnització a l'empresa". Com que TP Ferro va ser rescatada a parts iguals per l'estat espanyol i francès, el ministre creu que aquesta indemnització que reclamaran a l'empresa s'haurà de pagar la meitat a cadascun dels estats.

El ministre ja havia dit que la resolució de la concessió a TP Ferro (ACS i Eiffage) es va fer per "incompliment de contracte" i, per tant, no hi havia dret a cobrar la responsabilitat patrimonial de l'administració. En el cas del magatzem de gas Castor, l'estat espanyol va acabar pagant aquesta clàusula de responsabilitat a l'empresa Escal UGS, controlada també per ACS. Escal UGS va acabar cobrant 1.350 milions d'euros, que ara repercuteixen en el rebut del gas dels espanyols.

Castor: un negoci ruïnós tant si es tanca com si funciona

La possible indemnització que Espanya i França volen exigir a TP Ferro es tractarà en la reunió que mantindran representants dels ministeris dels dos estats el pròxim 14 de setembre.

Espanya i França, a través d'Adif i l'empresa equivalent frances SNCF-Réseau, exploten conjuntament i al 50% el tram d'alta velocitat que uneix els dos estats des del 20 de desembre del 2016. Els dos governs es van fer càrrec de la infraestructura per garantir el manteniment del servei, després que el setembre de l'any passat TP Ferro no aconseguís superar el concurs de creditors en què estava immersa i es veiés abocada a la liquidació.

El tram d'alta velocitat de 44,4 quilòmetres entre Figueres i Perpinyà inclou un túnel de 8,3 quilòmetres sota els Pirineus, al Pertús. ACS i Eiffage, a través de TP Ferro, se'n van adjudicar el 2003 la construcció, que va suposar una inversió de 1.000 milions, i la posterior explotació durant cinquanta anys. Els retards acumulats en la posada en servei del túnel i en la seva connexió amb la xarxa d'alta velocitat dels dos estats, així com l'escàs trànsit de trens, van ser algunes de les causes de la fallida de la concessió.