Economia 27/03/2015

Llet Nostra esgarrapa un augment de vendes de quasi el 5% el 2014

Elena Freixa
2 min
El president de Llet Nostra, Jordi Riembau, i el responsable de Relacions Institucionals, Xavier Tubert. PERE VIRGILI

BarcelonaLlet Nostra, la marca de llet catalana impulsada per un grup de cooperatives local, va facturar 24 milions d'euros durant el 2014. La xifra suposa un creixement de prop del 5% en un any en què el consum de llet a Espanya va retrocedir en termes similars, segons les dades de l'informe Nielsen. El president de Llet Nostra, Jordi Riembau, ha destacat aquests bons resultats en un entorn encara de crisi al sector i amb una forta pressió de la marca blanca que ja té més del 50% del mercat estatal.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Llet Nostra, nascuda el 2003 de l'impuls del món ramader català, té una quota de mercat de quasi el 12% a Catalunya. Tot i tenir un preu que es mou en la franja alta, Riembau ha destacat que el creixement dels últims anys s'explica per l'orientació cap a un consumidor "cada cop més conscient" i sensible als productes de proximitat.

L'impuls de la línia de postres i iogurts Llet Nostra va ser del 17% l'any passat, tot i que aquest negoci tot just arriba al 5% de la facturació total de l'empresa. En el cas del iogurt, però, les vendes van estancar-se per la gran competència i la diversitat de les marques que han sortit al mercat català els últims anys, ha explicat el responsable de Relacions Institucionals, Xavier Tubert.

Llet Nostra s'elabora a partir de la llet de 215 granges catalanes associades a les cooperatives que formen part de la marca i que representen el 30% de tot el sector ramader català. Segons Riembau, el preu que paguen als productors (de 33,5 cèntims el litre durant el 2014) està "per sobre del mercat" i del que paguen les grans corporacions. El bric de llet de l'empresa es ven després a un preu d'entre 0,86 i 0,96 euros.

La incertesa del final de les quotes

La campanya del 2014 va estar marcada pel veto rus i per l'horitzó del final de les quotes lleteres a la UE, que impactarà de ple al sector a partir del 31 de març d'aquest any. "El sector es liberalitza, ja no hi haurà limitacions a la producció i el mercat passarà de ser local a global; és impossible saber què passarà", ha reconegut Tubert.

Llet Nostra té la industrialització externalitzada a una planta de Vic, explotada per l'empresa Iparlat. D'allà en surten els 32 milions de litres de llet que ven anualment la marca catalana. Pel que fa a l'accionaria de Llet Nostra Alimentaria (encarregada de comercialitzar el producte, un 55,4% és propietat dels ramaders catalans i un 44,5% pertany a Kaiku, els socis bascos que van ajudar a la industrialització del projecte fa més de deu anys.

Llet Nostra també s'ha implicat en un nou projecte d'innovació a Catalunya impulsat per la diputació de Girona i l'Institut d'Investigació i Tecnologia Alimentàries (IRTA) del Govern. La iniciativa es proposa recuperar la granja nmodel de Camps i Armet, de Monells, per instal·lar-hi un centre de recerta i difusió del sector lleter.

stats