Economia 23/10/2017

L’ocupació d’Airbnb cau un 9% després del referèndum

Després de l’1-O queda per sota dels registres del 2016

J.m.
2 min
L’ocupació d’Airbnb cau un 9% després del referèndum

MadridSi els hotels no accedeixen a fer públiques les seves dades d’ocupació, caldrà esperar que l’Ajuntament de Barcelona en publiqui l’agregat, una estadística que sempre va amb retard. Per això es fa difícil quantificar l’impacte que el referèndum de l’1d’octubre ha tingut sobre el sector turístic català. Però una mostra de la magnitud d’aquesta situació són les dades d’un dels actors turístics més rellevants de la ciutat de Barcelona els últims anys, Airbnb. Segons les dades a què ha tingut accés aquest diari a través de la consultora InAtlas, l’ocupació de la plataforma Airbnb ha caigut un 9% des del referèndum de l’1-O.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Gairebé tots els caps de setmana d’aquest any els anuncis d’aquesta plataforma havien registrat uns percentatges d’ocupació visiblement superiors als de l’any anterior. Però la tendència es va trencar a partir dels últims caps de setmana de setembre i el primer d’octubre. Concretament, fins l’octubre d’aquest any la mitjana d’ocupació d’Airbnb a la Ciutat Comtal havia superat el 90%, una xifra que implica que hi ha pocs dies en què queda algun dels anuncis sense contractar. Durant el mateix període de l’any passat, en canvi, la mitjana d’ocupació va quedar-se en un 81%. El cap de setmana del 15 d’octubre el nivell d’ocupació va ser del 83,7% aquest 2017 i del 92% el 2016, la diferència més gran en tot l’any.

Preguntada per aquest diari, la portaveu de comunicació d’Airbnb a Espanya no ha volgut fer valoracions de les dades, però ha desestimat que l’impacte sigui considerable o preocupant.

El perfil de l’usuari

Malgrat que el percentatge pot servir per orientar l’impacte en la resta del sector turístic, Airbnb suposa un percentatge molt reduït de tots els turistes que s’allotgen a Barcelona. L’any passat, entre amfitrions i usuaris, la plataforma va comptabilitzar un total d’1,3 milions de viatgers que havien fet servir la seva plataforma a Barcelona. Segons Barceona Turisme, l’any 2016 van dormir fins a 8,3 milions de turistes en hotels de Barcelona. D’altra banda, Airbnb assegura que l’impacte econòmic que ha suposat la seva activitat va generar 1.000 milions d’euros a Barcelona el 2016, un 65% més que l’any anterior. Segons les mateixes dades, els amfitrions locals de la companyia van ingressar 167 milions d’euros.

A més, és important destacar quin és el perfil del viatger d’Airbnb. Segons explica la mateixa plataforma, el 80% dels seus usuaris són titulats universitaris i d’uns trenta anys. Les persones que accedeixen a viatjar d’aquesta manera poden ser de perfils molt diversos però són menys heterogenis que tots les perfils que poden allotjar-se en hotels.

Mentre que Barcelona a l’estiu és una ciutat de sol i platja, en un mes com l’octubre es converteix en una ciutat receptora de congressos i convencions de negocis, que aporta uns visitants que poques vegades faran servir alternatives com Airbnb.

Tot i això, si el 80% dels usuaris d’aquesta plataforma són universitaris, és fàcil inferir que són persones ben informades i conscients de l’actualitat del país on viatgen.

stats