RADAR EMPRESARIAL

Marco Toro: “Espanya ja és referent en producció de cotxes elèctrics, falta impulsar les vendes”

Director general de Nissan Iberia

Marco Toro fa gairebé tres anys que és director general de Nissan Iberia i és al capdavant de la marca en un moment dolç. El 2015 Nissan va fer el rècord històric de cotxes venuts a Espanya, amb prop de 62.000 unitats. Nissan és un alumne avantatjat en el vehicle elèctric, una tecnologia per la qual fa temps que va apostar amb el Leaf i la furgoneta NV200, que fabrica a Barcelona. El mercat, reconeix Toro, és massa petit encara, però està convençut que no pot trigar a alçar el vol.

Nissan creu de manera fidel en la mobilitat elèctrica, però algunes veus diuen que això va per llarg. D’on treu la convicció?

Tots els canvis culturals o generacionals necessiten temps. Quan a Nissan veiem que amb el mateix producte hi ha països en què el mercat ja es desenvolupa, això ens dóna molta més confiança. Evidentment, hi ha un problema que va més enllà de les marques, que tenen la responsabilitat de crear un producte amb prou autonomia i que agradi els clients en prestacions. Però cal que el client també tingui estructura de recàrrega, i això no ho podem fer sols.

No totes les marques estan al mateix punt. N’hi ha que diuen que el cotxe elèctric encara no és econòmicament viable.

Ho diuen perquè evidentment han decidit apostar per altres tecnologies. Si mirem les dues primeres marques que es venen a Espanya, però, totes dues han apostat pel vehicle elèctric. Ja tenim grans fabricants que hi estan molt bolcats com Nissan, Renault, Volkswagen i BMW.

Com veu el mercat espanyol del cotxe elèctric?

La quota d’un 1% del mercat que suposen aquests cotxes és molt petita comparada amb Noruega, que és d’un 22%, però ¿per què hem de seguir resignats pensant que no podrem arribar a aquell nivell? Des d’un punt de vista de producció de cotxes elèctrics, Espanya ja és protagonista a escala mundial. És l’únic país del món que produeix cinc models de cinc marques diferents. Som el tercer productor de vehicles elèctrics a Europa. Des d’un punt de vista de plataforma industrial, som referent. No s’entén que no ho siguem encara pel que fa a vendes. No té sentit que les fàbriques locals treballin per a mercats més convençuts que l’espanyol.

¿Reclama un pla d’incentius més fort que l’actual per part del govern espanyol?

El que hem parlat amb el govern és que el seu pla Movea d’ajudes al vehicle elèctric tingui una durada de quatre anys, que pugui acompanyar el desenvolupament d’un mercat que encara està molt lluny del seu potencial. Esperem que això es materialitzi. Des que s’han tornat a posar en marxa els ajuts, aquest any ja s’ha vist una millora de vendes. Això vol dir que quan hi ha continuïtat, el mercat es desenvolupa. El procés de compra d’un elèctric és llarg i si, a sobre, pel camí, et canvien el preu de cop i no disposes d’una ajuda que oscil·la entre els 5.000 i els 8.000 euros, la compra es pot truncar. Com a marca, pensem que el pla PIVE encara és necessari, però que es pot anar reduint i destinar part d’aquests recursos a desenvolupar el mercat de l’elèctric.

¿L’escàndol de les emissions de Volkswagen farà que s’acceleri el parc d’elèctrics?

Jo crec que sí. La conscienciació dels ciutadans ens fa avançar cap a una mobilitat més sostenible. Tothom diu que cal controlar el nivell d’emissions, i això predisposa el client a rebre més informació sobre alternatives com aquesta.

Nissan ja té dos vehicles elèctrics: un turisme i una furgoneta. ¿El tercer serà un totterreny urbà?

Acabem d’anunciar que el Qashqai [un totterreny urbà] tindrà la seva versió de cotxe autònom el gener del 2017, i entre les possibilitats que ens plantegem en el futur hi haurà la d’un SUV elèctric, esclar.

¿El vehicle autònom ja és molt a prop, doncs?

Nosaltres ja hem donat una data, el 2020, que és quan tindrem molts vehicles equipats amb aquest sistema intel·ligent. De vegades pensem que el cotxe autònom és tan sols un cotxe en el qual el client està assegut al darrere, llegint el diari, i el cotxe va sol. Això no és exactament el que nosaltres pensem.

Què vol dir?

A la conducció autònoma hi arribarem per etapes. La primera, el 2017: en el mateix carril, un vehicle en un embús accelerarà i frenarà sol, sent molt més segur del que passa avui, quan molts clients desafortunadament comencen a jugar amb el mòbil i impacten amb el vehicle del davant. I després la segona etapa serà en una autopista en la qual el vehicle pugui canviar de carril, i llavors la tercera etapa serà canviar de carril a dins la mateixa ciutat.

Quins objectius es marca Nissan per al mercat espanyol en els pròxims anys?

Volem seguir amb una quota al voltant del 5% del mercat. Ens volem mantenir, però apujant les vendes a través de la xarxa dels nostres concessionaris. Actualment, al voltant del 80% de les vendes de Nissan es fan en concessionaris, i la resta, per altres canals com les empreses i el rent a car. El que volem és que la venda a particulars vagi guanyant pes fins a acostar-se al 90%.