ANÀLISI

Mariscades en joc al consell d’Abertis

Hi ha qui sospita que Florentino Pérez no haurà comprat Abertis per quedar-se sense concessions a Espanya al cap de quatre dies

ÀLEX FONT MANTÉ
ÀLEX FONT MANTÉ

“No hauria pensat mai que arribaríem al 2018 en aquesta situació”. Ho diu un alt directiu d’Abertis quan veu que només queda mig any perquè s’acabi la concessió de l’autopista que connecta Burgos amb Euskadi, l’AP-1. La companyia sempre ha cregut que l’AP-1 marcaria el futur de la resta d’autopistes, com l’AP-7 (l’any vinent ja s’acaba el peatge de Tarragona fins al sud), i per això sempre han intentat saber quins plans tenia l’Estat. Però la resposta que s’han trobat ha sigut el silenci: simplement, el govern encara no ha dit què farà.

A Abertis donen per fet que el peatge de l’AP-1 s’aixecarà, i que molt probablement l’AP-7 seguirà el mateix camí. Ho diuen amb certa resignació: han tingut temps de fer-se’n a la idea, tot i que segueixen defensant que amb els problemes que té i seguirà tenint Espanya (un forat anual de 18.000 milions en les pensions i un deute que frega el 100%) és il·lògic gastar diners en el manteniment de grans autopistes. “Només cal veure el canvi que acaben de fer amb les pensions [apujant-les a última hora per salvar els pressupostos] per veure que estan d’un populisme desbocat”, lamenten.

L’empresa fa temps que ho veia venir, i això ha provocat que en els últims temps Abertis hagi mostrat una important voracitat inversora, però sempre en projectes fora d’Espanya. A Abertis troben incongruent que, quan Atlantia va llançar una opa per comprar-los, el govern espanyol s’obcequés a preservar l’espanyolitat de l’empresa mentre es negava, al mateix temps, a generar negoci per a les concessionàries a dins d’Espanya. “Una concessionària ha de tenir negoci al seu país d’origen!”, sostenen.

Atlantia ha acabat comprant Abertis en aliança amb Florentino Pérez, que va atendre la petició de l’Estat de participar en l’operació i salvar l’espanyolitat, encara que fos a mitges. L’entrada de Florentino ho canvia tot, i ja hi ha qui sospita que el també president del Reial Madrid no deu haver comprat Abertis per quedar-se sense concessions a Espanya al cap de quatre dies. Entre els encara consellers de la companyia hi ha mariscades en joc: els uns creuen que les concessions estan perdudes i els altres opinen que Florentino, com acostuma a passar, convencerà el govern central perquè torni a posar un peatge a les autopistes que vagin vencent. Només el temps dirà qui paga la mariscada a qui.

Més continguts de