FALLIDA SPANAIR
Economia 10/02/2012

Les administracions catalanes van injectar 10 milions 'in extremis' a Spanair al gener

Els consellers d'Economia i de Territori defensen al Parlament el paper del Govern per salvar l'aerolínia. "Si no hem trobat un soci inversor, és que no existia", ha dit Mas-ColellEl conseller d'Economia defensa la lluita del Govern per salvar la companyia i deiu que hauria estat "irresponsable" seguir amb les aportacions econòmiques

Elena Freixa
2 min
Lluís Recoder i Andreu Mas-Colell en la compareixença al Parlament / MANOLO GARCÍA

BarcelonaLa Generalitat va injectar 10 milions d'euros a Spanair a través d'Avançsa a principis de gener, en la recta final de les negociacions perquè Qatar Airways o amb el grup xinès HNA es convertissin en socis industrials de l'aerolínia.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La companyia va demanar una nova injecció de 25 milions per evitar la fallida, però aquesta no va arribar quan, a finals de mes, la Generalitat va constatar que cap de les dues possibles vies de salvació tirarien endavant.

Aquesta ha estat una part del relat del conseller d'Economia, Andreu Mas-Colell, a la compareixença en comissió al Parlament, on ha defensat els passos de la Generalitat en l'aposta per salvar Spanair.

Ha explicat que l'anterior Govern havia injectat 60 milions i que en arribar Ciu a la Generalitat va autoritzar un nova injecció per part de les administracions públiques de 20 milions, mentre estaven vives les negociacions amb Qatar.

El conseller ha justificat que les previsions de la companyia era de reduir substancialment el deute de 137 milions del 2010 i situar-lo en 59 milions, uns plans que es van anar esvaint.

Mas-Colell ha detallat que la negociació amb Qatar va estar plena de vacil·lacions i que, tot i comptar amb un memoràndum d'interès signat des del novembre, la signatura definitiva es va anar aplaçant fins al 'no' final del 26 de gener.

L'anunci de la Comissió Europea d'investigar les ajudes públiques a la companyia van jugar en contra de l'acord, ha afegit.

Pel que fa a l'aposta del grup xinès HNA, ha explicat que sembla que el fracàs per entrar a Air Berlin va fer que es fixessin de nou en Spanair. Però una condició era que assumissin els costos de funcionament mentre es perllongava la negociació més enllà del gener. No va ser possible.ç

"Vam trucar a totes les portes"

El conseller d'Economia ha resumit que es va trucar a totes les portes per trobar un soci. "Si no l'hem trobat, és perquè davant el moment i les circumstàncies actuals, no existia", ha conclòs.

Ha dit que el Govern no podia permetre's, per motius de tresoreria, seguir abocant recursos sense que hi hagués cap possibilitat de trobar una sortida. "Hauria estat tan irresponsable no continuar -apostant per Spanair- el gener del 2011, com haver seguit a partir de gener d'aquest any", ha assegurat el conseller.

La intervenció del conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha insistit en l'aposta arriscada de Catalunya per convertir Spanair en la gran aerolínia que connectés el Prat amb el món.

Ha estat crític amb el model aeroportuari que fins ara ha impulsat Aena a l'Estat, que tampoc ha estat exempt d'ajudes públiques.

"Si Barajas és on és i el Prat té les dificultats que té es precisament perquè el creixement d'un estat ha estat emparat en aquest suport polític que, quan ha calgut, s'ha transformat en suport econòmic", ha insistit.

stats