03/01/2013

Mínim històric en vendes de cotxes

3 min

BARCELONALes matriculacions de turismes i vehicles totterreny han consumat un viatge al passat. El sector s'ha situat en els nivells del 1989, el primer any en què es va començar a recollir estadístiques dels cotxes que es matriculaven. Abans només hi havia dades de vendes. La crua realitat és que durant l'any passat es van comercialitzar un mínim de 699.589 vehicles al mercat espanyol, un rècord negatiu amb una caiguda del 13,4% sobre el 2011. A Catalunya l'evolució va ser semblant: les matriculacions van arribar a les 106.166 unitats (el 15,2% del total espanyol), amb una davallada una mica inferior, de l'11,5%, segons les dades de les patronals Anfac, Faconauto i Ganvam.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La crisi actual ha deixat en anècdota l'anterior mínim fixat el 1993, coincidint amb l'última travessa del desert, poc després dels Jocs Olímpics de Barcelona. Llavors es van matricular 792.500 cotxes (vegeu el gràfic). La comparació encara és més dolorosa amb el màxim establert no fa pas gaire, el 2005, quan es van comercialitzar més d'1,6 milions d'automòbils. Això vol dir que en només set anys han quedat pel camí gairebé un milió de cotxes.

La variació mensual del desembre es va convertir en un exemple de la situació desesperada que viu la indústria automobilística i els concessionaris espanyols, perquè les caigudes van ser molt severes. Les matriculacions al global espanyol van ser de 51.197, un 23% menys sobre el novembre. A Catalunya es van vendre 8.388 turismes, cosa que va representar un retrocés del 23,4%, superior a la mitjana. Aquestes últimes dades són especialment dures, perquè a partir de l'octubre el govern espanyol va posar en marxa el pla d'incentius al vehicle eficient (PIVE), una nova versió dels ajuts per al desballestament de cotxes antics a canvi d'un de nou respectuós amb el medi ambient (descompte de 2.000 euros a parts iguals pel govern i pel fabricant).

Segons les dades de les patronals, ja s'han tramitat el 80% de les subvencions de 75 milions d'euros previstes (aquestes subvencions s'acabaran segurament aquest mateix mes), amb un total de 65.000 vehicles compromesos. És a dir, que sense aquestes vendes addicionals, la clatellada hagués estat superior.

El got mig ple

Les dades de les associacions empresarials del sector intenten veure el got mig ple i indiquen que al desembre del 2012 hi va haver tres dies hàbils menys sobre el mateix mes de l'any anterior. Sense aquest efecte, i si tenim en compte que a l'últim mes de l'any el ritme de reserves diàries arribava als 1.500 vehicles, la caiguda en el segment de particulars hauria baixat només un 2,7%.

En aquest sentit, per canals de vendes, el de particulars ha estat el més dinàmic. La caiguda de vendes durant el desembre va ser del 17,3% a tot el mercat espanyol, amb un comportament millor de gairebé sis punts percentuals. En l'acumulat de l'any passat, les matriculacions van totalitzar les 337.948 unitats, amb una caiguda del 12,9%. Un comportament molt més negatiu va experimentar el canal d'empresa, amb un descens del 37,7%, mentre que el subsector de lloguer va revifar al desembre, amb un increment de l'11,6% i una mínima caiguda del 3,2% durant tot el 2012.

Amb tot, res fa pensar que s'hagi tocat terra, perquè la demanda seguirà pràcticament plana quan s'acabin els diners del pla PIVE. El sector demana que es prorroguin els ajuts, però el ministre d'Indústria, José Manuel Soria, ha afirmat últimament que no sap si hi haurà pressupost enguany.

Però malgrat tot el president de Ganvam (una patronal que representa 4.600 concessionaris), Juan Antonio Sánchez Torres, va destacar: "Acomiadem l'any amb més optimisme que amb el que el vam començar. El pla PIVE ha aconseguit temperar la pèrdua de teixit empresarial en les nostres xarxes en què en aquests cinc anys de llarga crisi s'han quedat pel camí més de 3.500 pimes i 40.000 llocs de treball". La rendibilitat dels concessionaris es va situar en el -1,1% al tancament del tercer trimestre de l'any passat, "i el tràfic d'exposició queia de l'ordre del 60%, però el pla d'ajuts ha suposat un revulsiu econòmic i psicològic per al consum", va afegir el màxim responsable de Ganvam.

Per la seva banda, el responsable de l'àrea econòmica dels fabricants d'Anfac, Aránzazu Mur, va coincidir a valorar de manera positiva el pla de subvencions del govern: "Ha aconseguit arribar gairebé a les 700.000 matriculacions de turismes. Aquest pla ha representat una injecció en la confiança del consumidor".

Segon mercat espanyol

El mercat català és el segon de totes les comunitats autònomes, només per sota de Madrid (quota del 33,6%). No hi ha hagut cap de les 18 demarcacions espanyoles que hagi incrementat les vendes. Les comunitats que han aconseguit una evolució menys desastrosa han estat les Balears (-7,5%) i Aragó (-9,8%).

Per marques més venudes, el grup Volkswagen (VW) va aconseguir el lideratge el 2012, amb 62.490 unitats, seguit de Peugeot (55.644) i Seat (54.856). La filial de VW va repetir el tercer lloc al desembre, mentre que la primera i la segona posició va recaure en Peugeot i Renault, respectivament. Per categories, els cotxes més petits són els que van obtenir una evolució més favorable.

stats