Economia 27/11/2016

El ministeri de Foment tancarà l'any amb mínims històrics de contractació d'obra pública

Aeroports i ports acaparen l'augment de la inversió

Ara
2 min
Foment desencalla totes les obres pendents

MadridEl ministeri de Foment tancarà el 2016 amb un nou mínim històric en el seu volum d'obra contractada, que sumarà al que ja va registrar en l'exercici 2009, en plena crisi, en cas que mantingui el mateix ritme de contractació registrat a tancament dels nou primers mesos de l'any, segons informa Europa Press.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Entre gener i setembre, el departament que ara dirigeix Íñigo de la Serna va adjudicar contractes per 1.072 M€, volum un 19,6% inferior al de l'any passat, segons dades oficials del ministeri.

L'obra pública viurà el 2017 el pitjor any des de l'inici de la crisi, segons l'ItecEn cas que Foment continuï amb aquest ritme de contractació en els tres últims mesos, al tancament de l'any l'adjudicació se situarà en uns 1.430 M€, el volum més baix des dels 907 M€ del 2009, que ja va marcar un mínim històric.

El descens en l'adjudicació de contractes és conseqüència de la caiguda de la licitació, això és, de la promoció de nous projectes. La conclusió de diverses línies de trens d'alta velocitat en els últims anys, el període d'interinitat del govern de Mariano Rajoy i l'exigència de complir l'objectiu de dèficit són alguns dels factors d'aquesta aturada en l'obra pública.

A més, el nou ministre, en les seves primeres compareixences públiques, ja ha reconegut que no podrà llançar nous projectes fins que no estigui a punt el pressupost del 2017 i, per tant, sàpiga el marge d'inversió amb què compta.

Pel que fa a la contractació de Foment en els nou primers mesos d'aquest any, la corresponent a noves obres de ferrocarril d'alta velocitat es va desplomar un 58,2%, fins a situar-se en 320,6 M€.

Per la seva banda, l'adjudicació de treballs de carreteres ha repuntat a un 4,25%, fins a 251 M€, impulsada pels projectes de rehabilitació i millora de les vies.

En aquest sentit, destaca el fet que Foment ha tornat a contractar obres de carreteres a través de la Societat Estatal d'Infraestructures Terrestres (Seittsa), que des de començament d'any ha canalitzat contractes per valor de 188 M€, després d'encadenar gairebé un any sense contractar.

Aena i Ports de l'Estat

Per la seva banda, Aena i Ports de l'Estat, ens públics que financen les seves obres i inversions i que, per tant, no recorren als pressupostos, van incrementar la contractació.

L'operador d'aeroports gairebé va triplicar (+184%) l'adjudicació de contractes d'obres entre gener i setembre, que van sumar 245 M€, mentre que el gestor de la xarxa de ports la va elevar un 15,9%, fins a 224 M€.

Per la seva banda, Renfe va contractar obres per 9,40 M€, un 73% menys que l'any anterior.

D'aquesta manera, Foment va canalitzar el 93% de l'obra contractada a través de les empreses públiques que depenen del ministeri, i només va adjudicar de forma directa l'altre 6,9%.

stats