Mor Lee Iacocca, icona de la indústria de l'automòbil als EUA

L'executiu va jugar un paper històric durant la crisi de Chrysler i va promoure el desenvolupament del Mustang

L'empresari Lee Iacocca, expresident de Ford i de Chrysler i icona de la indústria automobilística als Estats Units, ha mort aquest dimarts als 94 anys, segons ha informat en un comunicat el grup Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Iacocca va jugar un paper històric com a director de Chrysler durant la crisi de l'empresa i se li reconeix el fet d'haver llançat al mercat el Mustang, un dels models més reeixits de Ford. "Va ser un dels grans líders de la nostra empresa i de la indústria automobilística en general", diu la FCA en el comunicat.

Fill d'immigrants italians, Iacocca va néixer el 1924 a Allentown (Pennsilvània). Va ingressar a Ford com a enginyer el 1946, un cop finalitzada la Segona Guerra Mundial, i va demanar el trasllat a la divisió de vendes. "M'agradava més treballar amb persones que amb màquines", va explicar Iacocca sobre la seva decisió, segons el 'Washington Post'.

El 1956 va idear una campanya de màrqueting que va cridar l'atenció del llavors vicepresident de Ford, Robert S. McNamara, que després seria cap del Pentàgon i director del Banc Mundial. L'empresa va estimar que la campanya de Iacocca va impulsar la venda de 75.000 automòbils.

El 1960, McNamara, acabat d'ascendir a president de Ford, va nomenar Iacocca, amb només 36 anys, nou vicepresident. Des de la nova posició, Iacocca va promoure el desenvolupament del Mustang, un autèntic fenomen automobilístic als EUA.

Iaccoca va ascendir a la presidència de Ford el 1970, després de la marxa de McNamara, però els vuit anys següents al capdavant de l'empresa van estar marcats per una tibant relació amb el propietari, Henry Ford II, que va acabar acomiadant-lo. Va ser llavors quan Iaccoca va acceptar una oferta de Chrysler, un dels rivals de Ford, per presidir la companyia, que es trobava en un moment econòmic delicat. El nou president va aconseguir que el Congrés li prestés uns 1.200 milions de dòlars, amb els quals va reflotar la companyia. Al capdavant de Chrysler, Iaccoca va impulsar els monovolums Dodge Caravan i Plymouth Voyager i va adquirir American Motors, el fabricant de Jeep.

A més de dirigir Ford i Chrysler, Iaccoca es va convertir en una autèntica icona de la indústria i fins i tot va considerar presentar-se a les eleccions a la Casa Blanca.

Més continguts de