Publicitat
Publicitat

OBITUARI

Buff perd el seu fundador, Joan Rojas, i s'obre el dubte de la successió

Els seus set fills no han seguit el negoci, que gestiona des de fa quinze anys l'extern David Camps

Joan Rojas, empresari igualadí i fundador de Buff, ha mort als 72 anys com a conseqüència d’un càncer, segons ha informat la seva família. Rojas va fundar el 1991 l’empresa, que aviat es va convertir en una de les companyies de la capital de l’Anoia amb més capacitat exportadora. Actualment aquesta marca d’Igualada fabrica i ven 5 milions anuals de les seves característiques bufandes, per al coll i el cap, en una vuitantena de països.

Rojas va començar a produir aquests tapaboques tubulars sense costures com un accessori personal per a la seva família, però el producte es va acabar traslladant al gran consum. A Catalunya la marca fins i tot ha donat nom a aquest tipus de peces, també conegudes popularment com a bragues. En l’últim exercici fiscal, Buff va facturar gairebé 32 milions d’euros, uns ingressos molt semblants als de l’exercici anterior, i va guanyar 4,1 milions d’euros, un 13% menys, segons les dades del registre mercantil.

EMPRENEM: Els sastres de la bufanda que mai es deslliga

Amb la mort del fundador i principal accionista d’aquesta empresa familiar de 140 treballadors queda en l'aire la futura estructura accionarial i com es farà el relleu generacional, un procés sempre crític en les empreses familiars.

El 2016, coincidint amb la celebració del seu 25è aniversari, Buff va inaugurar l’ampliació de la seva seu central, a Igualada, on manté la major part de l’activitat industrial. El 95% de les peces es fabriquen a Catalunya i només una petita part es fa a Taiwan, segons va explicar la companyia a aquest diari.

Allunyat de la direcció executiva

En els últims anys, Rojas havia dedicat pràcticament tot el seu temps a la família, als amics, la vida social a la comarca (on participava activament amb els agents rurals) i les seves aficions. Fonts pròximes a la família asseguren que aquest amant del món del motor fa anys que estava al marge de les decisions executives de l’empresa, tot i que en continuava sent l’accionista majoritari.

Original Buff està formada per un nucli d’accionistes que gira, precisament, entorn a Rojas. Totes les accions estaven en mans de l’empresari igualadí (o d’una empresa de la seva propietat) i de la seva dona, Elisabeth Vives, que també havia participat activament en els inicis de la companyia fent els dissenys i les estampacions d’alguns dels seus productes. La mateixa Buff ostenta un 6% de les accions de la companyia.

El matrimoni fundador de Buff té set fills i vuit nets, però cap d’ells s’ha involucrat en la direcció de l’empresa. La companyia, de fet, fa més de 15 anys que té una direcció professionalitzada, amb persones externes a la família: David Camps n’és el director general des de fa 15 anys, dels 25 que té la companyia.

Tot indica que des del punt de vista executiu seguirà funcionant com fins ara. La companyia viu actualment centrada en els seus mercats principals, Europa i els Estats Units (d’on provenen la majoria dels seus ingressos), i les noves línies de productes, com les gorres esportives. Fins ara el model de negoci s’ha centrat en la distribució a les botigues esportives, però els últims dos anys la companyia ha obert diverses 'pop-up stores' (botigues efímeres) o locals propis temporals, a banda de l’establiment fix que té a la seva seu i a l’'outlet' de Viladecans.

Buff també va intentar, fa una dècada, entrar al mercat de la roba esportiva però finalment se'n va retirar: “Aquell projecte no va tenir èxit, així que hem apostat pel segment en què de debò som bons”, va explicar a l’ARA el director general, David Camps, quan l’empresa va apostar per la línia de les gorres esportives.

Els treballadors de l’empresa han expressat el seu condol per la mort de Joan Rojas i han agraït la confiança que l’empresari ha dipositat en ells aquests anys.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT