AUTOMOCIÓ
Economia 27/11/2010

Nissan demana a Barcelona reduir costos laborals si vol produir un nou vehicle

La direcció de la fàbrica vol millorar la massa salarial, augmentar la productivitat i més flexibilitat per adjudicar-se la nova camioneta 'pick up'

Elena Freixa
2 min
La fàbrica de Nissan a Barcelona, on hi treballen prop de 3.000 persones.

BarcelonaLa multinacional japonesa Nissan té una nou vehicle fet a mida per la planta de Barcelona, però l'adjudicació depèn d'un "esforç addicional" que la direcció ha demanat als treballadors i que passa per retallar costos laborals, una major flexibilitat i augmentar la productivitat de les jornades.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La negociació amb els sindicats es planteja com una contrarellotge, ja que la companyia ha de prendre una decisió dijous 2 de desembre. Barcelona competeix per fabricar aquest vehicle, una camioneta 'pick up' que estaria al mercat al 2014, amb fàbriques de Mèxic, Tailàndia i Sud-Àfrica.

La direcció de Nissan a Barcelona assegura que el vehicle és "un vestit fet a mida" per la planta de la Zona Franca i que, si és l'escollida, el nou model garantirà la vida de les instal·lacions durant almenys una dècada. Està previst que la producció inicial siguin unes 60.000 unitats, segons ha explicat la companyia.

Les condicions per aconseguir-ho encara s'han de concretar i està per veure si la reducció de costos laborals es proposarà per la via de la retallada de salaris o la congelació. El que sí es coneixen són les propostes per millorar productivitat i flexibilitat. Inclouen augmentar fins a 15 els dissabtes productius, convertir la bossa d'hores voluntària en obligatòria i que les primeres 80 hores extres es paguin però no donin dret a dies de descans.

Els sindicats consideren que tots aquests aspectes són massa importants per modificar-los amb un plaç tan curt. Segons el responsable d'Indústria de CC.OO. de Catalunya, Javier Pacheco, l'empresa pretén negociar un nou conveni en cinc dies i adverteix que l'acord "no serà possible".

A més a més, ha recordat que el pla industrial que van consensuar sindicats i empresa fa un any, després que Nissan retallés gairebé el 40% de la plantilla, incloïa el compromís de portar nova producció a la fàbrica aquest any.

Per la direcció aquest vehicle és una oportunitat no prevista i que, per tant, requereix un esforç extra a la plantilla per convèncer la multinacional de les possibilitats de Catalunya per ser competitiva.

El portaveu de la Usoc al comitè d'empresa, Pedro Ayllón, ha advertit que serà difícil pactar temes que van quedar aparcats durant la negociació del conveni col·lectiu no fa ni mig any.

L'empresa i els sindicats tornaran a reunir-se dilluns per concretar els sacrificis que demana Nissan i negociar fins on estan disposats a arribar els treballadors.

p { margin-bottom: 0.21cm; }

stats