Nissan proposa ajornar el tancament de les tres fàbriques catalanes al juny del 2021

La companyia manté que no hi ha cap oferta "concreta, robusta i viable" per ocupar el seu lloc

Fa dues setmanes la Generalitat demanava a Nissan que posposés el tancament de les tres plantes que té a Catalunya fins al 2022 per guanyar temps per buscar una alternativa que ocupi el lloc de la companyia japonesa. L’automobilística va fer ahir una petita concessió en aquest sentit en la tercera reunió de mediació que va mantenir al departament de Treball amb els sindicats per negociar l’expedient de regulació d’ocupació (ERO).

Concretament, l’empresa japonesa ha proposat ajornar el tancament fins al juny del 2021 (inicialment estava previst per al desembre) i no fer “acomiadaments traumàtics” fins el 20 de desembre. A canvi l’automobilística reclama que es repregui la producció a les tres plantes un cop finalitzada la parada tècnica d’estiu (que actualment està aturada per la vaga que mantenen els treballadors com a protesta contra el tancament) i assolir un acord sobre l’ERO abans que acabi el període de negociació, aquest 30 de juliol. Els vehicles que es produirien durant aquest temps a la planta de Zona Franca són la furgoneta elèctrica e-NV200 i la pick-up de Mercedes, els últims models dels quals s’havien d’haver entregat abans de l’estiu.

La proposta l’ha fet Frank Torres, el directiu designat pel fabricant japonès per liderar el tancament de les plantes catalanes. Torres va insistir ahir en una roda de premsa telemàtica que la companyia fa aquest pas per donar temps a la Generalitat i el govern central perquè trobin algú que ocupi el lloc de Nissan. “Avui dia no hi ha cap alternativa, però estem disposats a oferir temps, pactat en aquest marc”, va matisar. En aquest sentit, Torres va deixar clar en diverses ocasions que actualment no hi ha cap oferta “concreta, robusta i viable” a sobre la taula i que només hi ha hagut “interès”.

Els sindicats no negociaran

El portaveu de Nissan també va afegir que, conjuntament amb les administracions públiques, es crearà un grup de treball per assegurar el manteniment a Barcelona del centre tècnic de Nissan Europa i el centre de compres.
Tot i aquesta nova proposta, els sindicats mantenen la seva postura de no negociar amb l’automobilística fins que no retiri l’expedient de regulació, que inclou 2.525 treballadors de les tres plantes que té a Catalunya: les de la Zona Franca, Sant Andreu de la Barca i Montcada i Reixac.

La primera mediació a Nissan s’encalla

Els sindicats justifiquen aquesta postura assegurant que l’automobilística encara no els ha donat la documentació que justifiqui l’ERO. “En cap moment durant aquest període s’han donat arguments vàlids per al tancament, ni tampoc alternatives productives per evitar-lo”, va afirmar el portaveu del comitè d’empresa USOC de Nissan, Miguel Ruiz, després de la trobada. La propera reunió de mediació al departament de Treball serà el 23 de juliol.