INFRAESTRUCTURES
Economia 03/01/2014

Panamà exigeix a Sacyr que acabi les obres del Canal

El consorci de constructores vol ampliar el pressupost pactat

Joan Biosca
3 min

Buenos AiresNo ha agradat gens a les autoritats de Panamà que Sacyr Vallehermoso i la resta d'empreses que formen el consorci d'ampliació del Canal hagin "amenaçat" d'aturar les obres d'aquesta via marítima d'aquí 21 dies si no s'amplia el pressupost pactat. Segons Sacyr, els sobrecostos detectats en els treballs superen els 1.100 milions d'euros.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El consorci que lidera l'empresa espanyola treballa en les obres d'ampliació del canal de Panamà des del 2009 i ara, per carta, ha anunciat als responsables de la infraestructura, de titularitat pública, que calen més diners si es vol tirar endavant els treballs. Sacyr exigeix pactar un nou pressupost i el president panameny, Ricardo Martinelli, ja ha anunciat que viatjarà a Madrid i a Roma per fer complir els contractes signats.

Martinelli va fer ahir responsables subsidiaris tots dos governs -l'espanyol i l'itàlia- i en declaracions a la premsa a les portes del Parlament de Panamà va avisar que vol fer complir els compromisos a les empreses en una obra que va considerar "de vital importància per a la humanitat". I va afegir, fent referència als motius que han al·legat les companyies per revisar el pressupost pactat: "No es pot tolerar la cançoneta que estan pujant els preus i els costos".

Feia setmanes que el rumor i les especulacions circulaven entre la classe política, empresària i periodística a Panamà. Les relacions entre l'Autoritat del Canal (ACP), l'organisme públic que gestiona aquesta monumental infraestructura, i els responsables del consorci internacional Grup Units pel Canal (GUPC), participat per Sacyr, no eren les millors. Fa quinze dies el director de l'Autoritat del Canal de Panamà, Jorge Quijano, ja va deixar clar en declaracions a Radio Panamá que, si hi havia diferències pel que fa al cost de les obres de remodelació i ampliació de la via marítima que connecta els oceans Atlàntic i Pacífic, caldria "sotmetre's a un tribunal d'arbitratge format per tècnics i especialistes independents".

És el mateix que ha reiterat per carta Quijano: "No importa quin tipus de pressió es faci contra l'ACP, nosaltres mantenim la nostra exigència que el GUPC respecti el contracte que ells mateixos van acceptar i van signar".

Així doncs, ara queden dues opcions. O es torna a pactar el contracte d'ampliació del Canal mitjançant un tribunal d'arbitratge, que és el que estipula l'acord amb el govern de Panamà i el consorci d'empreses en el qual hi ha Sacyr, o bé aquest contracte es rescindeix i assumeix l'obra l'estat.

Aquest segon escenari abocaria les dues parts a un contenciós internacional, ja que es reclamarien els uns als altres danys i perjudicis. La incertesa pel que pugui passar a partir d'ara ja va passar ahir factura a Sacyr, que va desplomar-se un 8,95% a la borsa.

Una obra centenària

El 2014 és l'any del centenari de la creació del canal de Panamà. Concretament, el pròxim mes d'agost està prevista la commemoració del seu centenari amb una gran festa i actes de celebració. Inaugurat el 1914 i construït pels EUA, aquesta via marítima és una font d'ingressos important per a tot Panamà. Des del 1999, quan el país va recuperar-ne la gestió, fins llavors en mans nord-americanes, el Canal ha aportat a les arques de l'estat més de 8.500 milions de dòlars (més de 6.200 milions d'euros).

Amb l'ampliació i la millora de les seves instal·lacions, que van començar el 2009, les autoritats panamenyes busquen potenciar encara més el comerç marítim perquè passin pel Canal embarcacions més grans, de gran tonatge i de més calat. Les obres estan avançades, ja s'ha completat el 72% dels treballs i estava previst que s'acabessin l'octubre d'aquest any.

stats