AEROLÍNIES

El Prat és el 25è aeroport d’Europa en passatgers intercontinentals

Tot i el creixent nombre de vols de llarg radi, Barcelona és a la cua en proporció de vols extracomunitaris

El primer semestre del 2017 l’aeroport del Prat celebrarà dues fites històriques: l’inici dels primers vols directes a Califòrnia i la Xina, com va avançar ahir l’ARA. Tot i això, Barcelona segueix molt lluny de ser un pol de vols intercontinentals. En concret, el Prat ocupa la 25a posició en el rànquing dels aeroports europeus amb més passatgers procedents de vols extracomunitaris. Segons va revelar ahir l’oficina d’estadística europea, l’Eurostat, l’any passat només un 16% dels viatgers del Prat tenien origen o destí a una ciutat de fora de la UE. En concret, només 6,3 dels 39,4 milions de passatgers del Prat van agafar un vol extracomunitari. El 2015 el pes dels vols de fora de la UE va caure, ja que el 2014 van aportar el 17,8% dels passatgers i el 2013 el 18,6%.

Els esforços per atreure vols intercontinentals són constants: al febrer Air China començarà a operar entre Barcelona i Xangai, tot i que encara no s’ha fet l’anunci oficial. Poc després, l’escandinava Norwegian Airlines obrirà quatre noves rutes amb els Estats Units des de Barcelona. A més, American Airlines també va fer públic recentment que posaria en marxa un vol a Chicago. Aquests esforços, però, encara no han permès convertir el Prat en un hub internacional.

Barajas, l’històric rival de l’aeroport de Barcelona, té 50 vols de llarg radi (pels 14 del Prat) però, tot i així, la seva tendència també és a la baixa. L’aeroport madrileny és al tretzè lloc del rànquing, amb un 28% d’usuaris extracomunitaris, per sota d’aeroports amb un volum total de passatgers inferior al seu com ara Milà, Düsseldorf o Viena, on la proporció supera el 30%. El percentatge de passatgers de fora de la UE, a més, també baixa respecte al 2014, en què se superava el 29%, i el 2013, quan tenia més d’un 30%.

L’assignatura pendent

Les estadístiques de l’Eurostat situen el Prat com el novè aeroport d’Europa en nombre global de passatgers, amb 39,4 milions de persones el 2015. Les dades deixen Barcelona per darrere de Madrid, que ocupa la cinquena posició, amb 46,3 milions d’usuaris.

Els vols de llarg radi són una assignatura pendent a Espanya. Tot i que l’Estat és el tercer país de la UE que té més passatgers d’avió (174 milions, només per darrere del Regne Unit i Alemanya), es queda enrere pel que fa als viatgers de llarg radi. Els passatgers de vols de fora de la UE tan sols representen al voltant del 15% del total, mentre que als aeroports britànics i alemanys la proporció es duplica: més del 30% dels passatgers volen fora d’Europa.

El domini del Prat és a Europa. L’aeroport de Barcelona és líder a Espanya en viatgers que es mouen dins la Unió, amb un total de 22,4 milions de passatgers, mentre que Madrid en va tenir 20,2 milions. De fet, la proporció d’usuaris que agafen aquest tipus de vol al Prat arriba al 57%, molt per sobre de la dada que registra l’aeroport amb més trànsit del continent (Londres Heathrow), on només el 34% dels passatgers viatgen a països dins la Unió Europea.

Les dades de Barcelona s’expliquen per l’aterratge de passatgers provinents de companyies de baix cost, que no acostumen a oferir vols de llarg radi. Així doncs, a finals del 2014 un de cada quatre passatgers transportats per aquestes aerolínies a Espanya venia o sortia del Prat, i al primer semestre d’aquest any la proporció s’ha duplicat. Catalunya és responsable de gairebé tres de cada deu viatgers de baix cost.

Segons el servei d’estadístiques comunitari, el volum de viatgers del Prat va créixer un 5,4% el 2015, mentre que el trànsit de l’aeroport madrileny va repuntar un 11% l’any passat. En el conjunt de la Unió Europea, van viatjar fins a 918 milions de passatgers l’any passat, un 4,7% més que l’anterior.

LES CLAUS

1. Quants vols intercontinentals té l’aeroport del Prat?

Barcelona vola a 14 destinacions considerades de llarg radi, és a dir, amb una durada de més de sis hores. Tot i això, només amb els trajectes a l’Amèrica del Sud, Barajas ja té més vols d’aquest tipus que l’aeroport del Prat. En total, la capital espanyola compta amb 50 destinacions intercontinentals, tres vegades més que Catalunya.

2. Per què Madrid rep més passatgers que Barcelona?

Encara que Madrid sigui una destinació menys turística que Barcelona, és un hub, és a dir, un aeroport d’interconnexió. Això explica que al voltant d’un terç dels passatgers que rep Barajas hi arribin per fer escala.

3. Quins aeroports transporten més viatgers fora de la UE?

Heathrow, Charles de Gaulle i Frankfurt són els líders indiscutibles dels vols intercontinentals. En el cas de l’aeroport londinenc, fins a un 58,7% dels passatgers posen rumb a un país extracomunitari, mentre que a l’aeroport de la capital francesa la proporció és del 51,8%.

4. Per què el Prat mou més viatgers dins de la Unió Europea?

En els últims anys, Barcelona s’ha convertit en un pol d’atracció per a les companyies de baix cost, que acostumen a fer més trajectes de curt radi. Aquest fet explica que prop d’un 57% dels seus usuaris es moguin dins la Unió Europea, per sobre del 55% de Gatwick, el segon aeroport britànic.

Més continguts de