CONSUM
Economia 25/12/2014

Els Reis arriben aquest any per missatger

El comerç electrònic es triplica en cinc anys a l’Estat

Dani Sánchez Ugart
3 min
comerç electrònic

BarcelonaCada espanyol es gasta de mitjana 865 euros anuals a comprar per internet. La xifra pot semblar elevada, però encara queda molt lluny dels 1.243 euros que es gasta cada europeu, segons les estadístiques recollides per la botiga electrònica Rakuten. L’adopció d’aquest hàbit ha sigut més tardana a l’Estat que a la resta del continent, però, per aquest mateix motiu, el creixement de l’ e-commerce és molt més elevat a Espanya. Al primer trimestre d’aquest any, el creixement que va marcar el comerç electrònic va ser del 26,8%, respecte d’un any enrere, segons les dades publicades recentment per la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC).

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Tot plegat, segons les mateixes estadístiques, ha servit fins ara al sector per apuntar-se un creixement meteòric durant els anys de la crisi. En concret, el comerç electrònic ha gairebé multiplicat per tres la seva facturació des de principis del 2009 i ha passat de facturar poc més de 1.200 milions d’euros a registrar unes vendes de prop de 3.600 milions. I el que ha de venir seran més creixements. La consultora EY preveu un augment del 10% durant el 2015, en un estudi basat en enquestes a més de 4.500 botiguers online de l’Estat. Rakuten, per la seva banda, calcula que fins al 2017, el sector creixerà un 17% anual de mitjana, mentre que països com França o Alemanya augmentaran un 11%, i el Regne Unit, amb una penetració de les compres en línia molt més elevades, ho farà només un 10% de mitjana en els pròxims tres anys.

Connexió entre ‘offline’ i ‘online’

Però les compres per internet no són necessàriament un substitut de les tradicionals. “El 2015 consolidarà el nou viatge del consumidor, on més que mai el canal online necessita el canal offline ”, diu Pablo González, soci de consultoria d’EY. Encara hi ha “molt poca connexió” entre els canals físics i digitals, afegeix Roberto Palencia, director general del Foro de Economía Digital, que crida a impulsar la multicanalitat.

El sector el copen grans empreses que només venen per internet, com Amazon i Rakuten, a més d’especialistes, com Privalia o les agències de viatges online, però la tendència que busquen els botiguers tradicionals és fer-se un lloc també a la xarxa. Per això, associacions com Comertia -que agrupen empreses familiars del comerç- tenen ambiciosos plans per incentivar la creació de botigues online dels seus associats, mentre que cada cop més petits botiguers han començat a fer proves de venda per internet.

Diferències entre petits i grans

Tot i així, encara hi ha una gran diferència en la proporció d’empreses petites que s’atreveixen a fer el pas, i les grans. Segons el recent informe sobre l’ús de les TIC i del comerç electrònic a les empreses del departament d’Empresa i Ocupació, només el 4,5% d’empreses catalanes de menys de 10 treballadors venen per internet, mentre que el percentatge puja fins al 21,9% en el cas de les empreses de més de 10 empleats.

El nombre d’empreses que compren per internet és més elevat, i ho fan un 10,7% de les petites, i un 34,2% de les que superen la desena d’ocupats, segons el mateix informe, que també analitza la penetració de les noves tecnologies a les empreses i conclou, per exemple, que un 36,1% de les empreses de menys de 10 empleats fan servir les xarxes socials, i que el 90,1% de les de més de 10 ocupats interaccionen amb l’administració per internet.

Vaga als magatzems d’Amazon a Alemanya

Els treballadors dels centres d’Amazon a Alemanya van concloure dimecres les seves aturades organitzades en protesta per la negativa de l’empresa a acceptar incloure’ls en el conveni col·lectiu de comerç minorista, en lloc del de logística. Els empleats han aconseguit així paralitzar durant diversos dies sis dels nous magatzems que el gegant té al país, justament els dies anteriors a la campanya de Nadal, que representa una part molt important de la facturació de l’empresa durant tot l’any, tot i que va fer la majoria de les entregues des de centres situats a altres països europeus.

stats