Publicitat
Publicitat

Renfe i Adif es tornaran a fusionar una dècada després de separar-se

El ministeri de Foment crearà un hòlding que el deixa en situació d'avantatge quan es liberalitzi el sector

Deu anys després, Renfe i Adif tornaran a ser una sola empresa. El 2005 les dues companyies ferroviàries es van separar per diferenciar la construcció i gestió de les vies del servei de transport de tren i com a primer pas per obrir el sector a la competència. Però ara, fonts sindicals han revelat que el nou president d'Adif, Juan Bravo, promourà el retorn al monopoli ferroviari públic, ja que totes dues empreses pengen del ministeri de Foment. 

Un dels motius de la recuperació d'aquest hòlding és l' elevat endeutament d'Adif i la seva dependència 'de facto' del cànon que cobra a la mateixa Renfe per l'ús de les seves vies i estacions. Aquesta situació deixa la companyia en desavantatge competitiu i encara més a llarg termini, ja que la Unió Europea té previst liberalitzar el mercat del transport ferroviari el 2020. Per això, el ministeri de Foment ja ha començat els tràmits perquè es tornin a unir en una sola empresa pública, i un cop fusionades, la companyia serà la que cobri el cànon als operadors privats per l'ús de la seva infraestructura.

Tot i això, el pla de Foment passa perquè continuïn sent dues empreses separades però associades per poder complir amb la nova legislació europea, segons han informat fonts sindicals. 

Actualment, la divisió d'alta velocitat d' Adif, l'AVE, està en números vermells i suporta un endeutament de més de 14.500 milions d'euros, però al mateix temps té obres en marxa valorades en uns 12.500 milions d'euros. 

Per contra, Renfe preveu que aquest 2016 serà el seu segon any en beneficis. L'operadora registra guanys gràcies a l'explotació de l'AVE, que encadena rècords anuals de viatgers des del 2013. Les dues empreses juntes tenen uns 13.000 treballadors. 

2018 anàlisi

Més continguts de