Economia 22/11/2016

Talgo es declara "virtual guanyador" del macroconcurs de trens AVE de Renfe

El fabricant presenta la millor oferta tècnica i la seva acció es dispara un 14% a la borsa

Júlia Manresa / Xavier Grau
3 min
Imatge de l'obertura de les ofertes aquest dimarts a Madrid.

MadridQuatre empreses concursaven pel denominat macrocontracte de Renfe per construir 30 nous trens d'alta velocitat per més de 2.600 milions d'euros. Dues eren espanyoles i les altres dues, encara que amb fàbriques a l'Estat, són estrangeres. El concurs es decidirà, finalment, entre les dues espanyoles: CAF i Talgo.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Però aquesta última, Talgo, es considera ja guanyadora del concurs. En un comunicat enviat a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) signat pel seu conseller delegat, José María Oriol Fabra, es diu que de la lectura de les valoracions "es desprèn que Talgo seria el virtual guanyador del concurs", i s'hi afegeix que tan aviat com hi hagi confirmació oficial de la mesa de contractació de Renfe "declarant Talgo guanyador emetrem un fet rellevant".

Talgo ha presentat la millor oferta tècnica, mentre que CAF ha fet la millor proposta econòmica. Per a aquest contracte també concursaven Siemens i Alstom. El concurs es va haver de repetir, ja que la primera convocatòria va ser suspesa arran d'un recurs de Bombardier davant el Tribunal Estatal de Recursos Contractuals, perquè l'empresa canadenca considerava ajuda d'estat que es millorés la puntuació als fabricants espanyols.

Un cop modificat aquest punt es va repetir el concurs i les empreses van presentar les seves ofertes al juliol. Bombardier s'hi va presentar, però en va quedar exclosa perquè no complia les condicions del contracte, segons van explicar a l'octubre fonts de Renfe.

Després d'obrir aquest dimarts les ofertes, Renfe repassarà les dades i les especificacions tècniques per determinar l'adjudicatari final del contracte, el més gran de la història de la companyia, amb un import superior als 2.600 milions d'euros, i ratificar-lo en un consell d'administració a final de setmana.

Talgo ha presentat la millor oferta tècnica, seguida d'Alstom, CAF i Siemens, mentre que l'oferta econòmica més competitiva ha sigut la de CAF, seguida de Talgo, Alstom i Siemens.

L'anomenat contracte ferroviari del segle -és el primer encàrrec de Renfe en l'última dècada-, suposa la fabricació i subministrament a Renfe de 15 nous trens d'alta velocitat (AVE) i una comanda addicional de 15 trens més, que l'operadora anirà sol·licitant per lots de 5 unitats en funció de les necessitats. A més, inclou el posterior manteniment dels vehicles durant 40 anys.

Es tracta de la compra de trens més gran de la història de Renfe, segons ha destacat la directora general de la companyia abans del començament de l'acte d'obertura de les ofertes, una adquisició amb la qual l'operadora ferroviària pretén dotar-se d'una flota necessària per atendre l'augment de la demanda de viatgers prevista els anys vinents.

"Amb aquest concurs públic no només hem volgut tenir un bon tren, sinó també el millor tren en termes d'eficiència i cost", ha subratllat la directiva.

A les 13.00 h, després d'obrir-se les ofertes, les accions de Talgo a la borsa espanyola es disparaven un 14%, fins als 4,87 euros, mentre que les de CAF només avançaven un 0,63%, fins el 361,6 euros.

320 quilòmetres per hora

La idea de Renfe és adjudicar tots els trens a un sol fabricant. Renfe vol un tren que circuli a una velocitat de 320 km/h i de gran capacitat, amb una capacitat mínima de 400 viatgers.

La companyia que presideix Pablo Vázquez ha escollit aquest sistema de macroconcurs, que és el que s'utilitza en els grans contractes internacionals, per mirar de garantir la màxima transparència i seguretat jurídica en el procediment.

Amb aquests nous trens Renfe busca garantir-se una flota suficient per atendre l'augment de la demanda prevista per als pròxims anys, tant per l'augment de la mobilitat com per l'obertura de les noves línies d'alta velocitat.

Per a aquest concurs Siemens va presentar el seu model Velaro, que ja circula a la línia de Madrid a Barcelona. Per la seva banda Alstom ha presentat el model Euroduplex', CAF ha presentat l'Oaris i Talgo l'Avril.

Segons fonts de Renfe, aquest concurs ajudarà a dinamitzar l'economia espanyola, ja que l'encàrrec suposarà la creació d'un miler de llocs de treball per construir els trens en unes fàbriques que, a causa de la manca de comandes, els últims anys han estat treballant per als mercats exteriors.

Renfe feia més de 10 anys que no licitava trens per a les línies d'AVE, i amb aquesta compra arribarà a tenir 241 trens AVE en els pròxims 10 anys, amb capacitat per circular per sobre dels 250 km/h. L'objectiu és aconseguir un tren que pugui arribar als 320 km/h, amb capacitat per transportar un mínim de 400 viatgers i que tingui wifi.

stats