Economia 19/01/2016

Seat fia la sortida de pèrdues a aconseguir el lideratge a Espanya

De Meo es presenta com a nou president assegurant que la companyia ha capejat la crisi de les emissions de Volkswagen

Ferran Casas
3 min
El president de Seat, l'italià Luca de Meo, aquest dimarts al matí a Madrid / ACN

MadridQue Volkswagen no fos líder de vendes a Alemanya o Renault a França seria considerat tota una anomalia, gairebé una deshonra nacional. Les dues companyies dominen amb mà de ferro sengles mercats locals. En el cas d'Espanya i de Seat no és així (la matriu alemanya supera la seva filial espanyola en vendes) i el nou president de la companyia, el milanès Luca de Meo, s'ha marcat en el seu primer acte públic a Espanya l'objectiu de revertir-ho.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

A l'espera de treure conclusions comptables al març (sembla que se seguiran reduint les pèrdues, com ja va passar el 2014, però encara no s'entrarà en beneficis) a l'esmorzar a Madrid que ha servit per presentar el directiu es respirava satisfacció. La planta de Martorell ha construït 477.000 vehicles el 2015, la xifra més alta dels darrers 15 anys. Les vendes han pujat un 2,4% i, per primer cop en els darrers vuit anys, s'han superat les 400.000 unitats venudes fruit de la recuperació general de l'economia i el consum. Les dades globals han estat, per De Meo, positives malgrat que no s'ha llançat cap model el darrer any. L'any que ve serà el moment del SUV, un totterreny urbà que es fabricarà a Txèquia i que si bé no serà d'alta gamma sí que superarà el Leon, actualment el model estrella de la marca catalana. Es presentarà a la fira de Ginebra.

"No se m'acut un mercat automobilístic en què no sigui líder la marca local", ha afirmat De Meo, que va ser cap de marquèting i vicepresident de vendes a Audi abans d'aterrar a Seat. Les xifres actuals són "positives" però encara tenen marge de millora. Del seu to durant l'esmorzar, en què també ha intervingut el director de qualitat de la marca, Joaquim Serra, se n'ha desprès que l'aposta serà per estrènyer el marge de millora en el mercat interior més que no pas per l'exportació. "Seat es mereix tenir una posició i imatge millor en el mercat que la que ocupem ara i els espanyols han d'estar orgullosos de tenir una companyia com la nostra", ha fet notar.

Per De Meo els resultats que obtindrà la companyia i les seves vendes tenen un "alt valor", més tenint en compte "el que ha passat a Volkswagen", en relació al frau de les emissions dels seus motors, que en el cas de Seat han afectat els models Ibiza i Leon. Per intentar capgirar aquest escàndol, ha explicat que el que ha passat és "una oportunitat de millora per la màxima transparència i qualitat". Seat ha aconseguit, doncs, capejar la situació malgrat que semblava difícil, i entre març i final d'any preveu reparar els motors dels seus 107.000 vehicles afectats. En total, De Meo ha dit que hi ha uns 180.000 vehicles afectats a Espanya entre totes les marques de la matriu alemanya.

Una gran companyia com Seat no és aliena a les qüestions polítiques, però si algú està acostumat a viure amb la inestabilitat és un italià com De Meo. Preguntat sobre els problemes per garantir l'estabilitat política a Espanya De Meo ha admès que és "nou" al país i que no coneix gaire la situació però que sí que la veu "complicada". "Tenim relacions estables i constructives amb totes les autoritats, només volem claredat i estabilitat", ha indicat.

stats