Adéu a l'eix del mal: Seat estudia vendre a l'Iran i Cuba

Volkswagen exclou la marca catalana de la gran ofensiva de 20 nous models elèctrics que llançarà fins al 2020

El Seat León Cross Sport és el prototip que Seat ha presentat a Frankfurt i que podria produir. SEAT

El fabricant d'automòbils Seat, la primera empresa industrial de Catalunya, viu aquests mesos un compte enrere crucial. Encara amb la ressaca de la inversió de 3.300 milions en cinc anys que Volkswagen va confirmar la setmana passada, l'arribada del primer totterreny urbà de la marca catalana el 2016 marca tots els plans de futur que es van explicant amb comptagotes. El futur SUV, que és com s'anomenen aquests vehicles per les sigles en anglès de Sport Utility Vehicle, agafarà protagonisme l'any que ve: ha de ser el passaport de Seat als beneficis després de vuit anys i l'obertura de nous horitzons de vendes.

Seat no deixa d'explorar mercats on la seva gamma, ja amb el totterreny urbà, pugui encaixar. Després d'algunes incursions que no han quallat, com ara els intents per obrir-se camí a  Rússia o la Xina –països on ha tirat la tovallola per diversos motius–, sondeja ara altres opcions.

Una és l 'Iran, un mercat amb puixança i d'unes dimensions similars a l'espanyol, on es venen un milió d'automòbils cada any. El president de Seat, Jürgen Stackmann, ha explicat que és un projecte encara "incipient", però que seria "negligent" no observar-lo.

L'altre focus que atreu l'atenció de la marca és Cuba, un país en obertura econòmica que "pot ser mercat" per a Seat, segons ha explicat el directiu en una trobada amb els periodistes que l'empresa ha convidat al Saló de l'Automòbil de Frankfurt.

L'Iran i Cuba tenen dues característiques comunes: en primer lloc, fa una dècada van ser inclosos en l''eix del mal' de George Bush, però la segona característica comuna és que, durant l'últim any, han acostat posicions amb els Estats Units, fet que ha obert grans possibilitats comercials per a les empreses de la resta del món.

La filial de Volkswagen ja té un peu al continent americà on, de fet, hi ha el seu quart mercat més important en vendes, que és Mèxic. Fins a l'agost hi ha exportat 15.500 cotxes, una xifra petita però que no para de créixer any rere any. De moment, però, Stackmann no vol prémer l'accelerador fins que la marca no entri al terreny segur dels beneficis. "El focus a Europa ens està conduint a bons resultats, i no vull que ens desviem", ha dit.

Tots els camins, doncs, passen pel  primer SUV i els que puguin venir al darrere, ja que l'empresa també treballa en una versió de SUV més petita. A Europa, aquest tipus de vehicle és el més venut, i a Espanya acaparen quasi el 30% del mercat. Un cop Seat irrompi, podrà competir en igualtat amb altres marques per recuperar el tron al mercat espanyol, que lidera Volkswagen, explica Mikel Palomera, director de Seat a Espanya. A Frankfurt, de fet, Seat hi ha portat una sola novetat, i és un prototip de León que barreja el Cupra –la versió més esportiva i potent de la gamma amb 300cv–, però amb aparença de totterreny. Si la rebuda del públic és bona aquesta setmana, Seat pot decidir produir-lo.

Fora de la cursa pel cotxe elèctric

On Seat no participarà, almenys de moment, és en l 'ofensiva de vehicle elèctric que prepara el grup Volkswagen per als propers anys. "Llançarem al mercat 20 models elèctrics fins al 2020", ha anunciat a Frankfurt Martin Winterkorn, president del consorci alemany. La marca de Martorell defensa que el seu client no està encara disposat a pagar el que val la mobilitat 100% elèctrica i que, en tot cas, a finals d'aquesta dècada es plantejarà fer el pas. De moment, mantindrà l'aposta pel vehicle de gas i el de baixes emissions.

Una part important de la inversió milionària de Volkswagen a Seat es desplegarà a partir de l'any que ve, amb la renovació de tota la línia 1 on es produeix l'Ibiza. L'empresa ja ha previst que allargarà vacances d'estiu i Nadal i aturarà la línia més de 20 dies en total per poder fer-hi totes les obres.

El 2017 ha d'arribar el nou Ibiza, però la renovació també servirà per preparar la fàbrica per acollir nous models, segons el president del comitè d'empresa, Matías Carnero. De fet, l'assignació de nous automòbils a la planta catalana marcarà la negociació del nou conveni col·lectiu que abordaran properament empresa i sindicats. Carnero ha dit que els dos grans eixos, la pujada salarial i l' augment de flexibilitat, estaran vinculats a aquests futurs models. També ha dit que els sindicats faran pressió perquè 200 dels 400 treballadors eventuals que treballen per ETT a Seat passin a ser part de la plantilla fixa.

La filial de Volkswagen defuig comentar res sobre futurs models, més enllà de reconèixer que en dos anys Seat llançarà quatre nous vehicles al mercat. A banda del SUV del 2016, l'empresa treballa en una versió petita de totterreny i està previst que renovi l'Ibiza i el León. A més a més, la planta de Martorell prepara l'arribada de l 'Audi A1 a les instal·lacions sense que, de moment, estigui clar el futur de l'Audi Q3 que es fa ara a Catalunya i del qual aquest any en sortiran més unitats que mai: més de 137.000.

 

Més continguts de