AUTOMOCIÓ

Seat fia els beneficis a tenir èxit a Espanya

Els sindicats confirmen que l’Audi A1 es farà a Martorell, però adverteixen que el Q3 en pot marxar

Que Volkswagen no fos líder de vendes a Alemanya o Renault a França seria considerat tota una anomalia, gairebé una deshonra nacional. Les dues companyies dominen amb mà de ferro els respectius mercats locals. En el cas d’Espanya i de Seat no és així (la matriu alemanya supera la seva filial espanyola en vendes) i el nou president de la companyia, el milanès Luca de Meo, s’ha marcat l’objectiu de revertir-ho. Així ho va expressar ahir en el seu primer acte públic com a president, celebrat a la seu corporativa de Madrid, a la Torre de Vidre, al cor financer de la capital espanyola.

A l’espera de treure conclusions comptables al març (la previsió és que se segueixin reduint les pèrdues, com ja va passar el 2014, però que encara no s’entri en beneficis), a la trobada es respirava satisfacció. La planta de Martorell ha fabricat 477.000 vehicles el 2015, la xifra més alta dels últims 15 anys. Les vendes de la marca han pujat un 2,4% i, per primer cop en els últims vuit anys, s’han superat les 400.000 unitats venudes fruit de la recuperació general de l’economia i el consum. Les dades globals han sigut, per De Meo, positives, malgrat que no s’ha llançat cap model l’últim any i bàsicament s’ha seguit apostant per l’Ibiza i el Leon. L’any que ve serà el moment del SUV, un totterreny urbà que es fabricarà a Txèquia i que, si bé no serà d’alta gamma, sí que superarà el Leon, actualment el model estrella de la marca catalana. Es presentarà a la fira de Ginebra.

“No se m’acut un mercat automobilístic en què la marca local no sigui líder”, ha afirmat De Meo, que va ser cap de màrqueting i vicepresident de vendes a Audi abans d’aterrar a Seat. Les xifres actuals són “positives” però encara tenen marge de millora. Del seu to durant l’esmorzar, en què també ha intervingut el director de qualitat de la marca, Joaquim Serra, se n’ha desprès que l’aposta serà per estrènyer el marge de millora en el mercat interior, més que no pas per l’exportació. “Seat es mereix tenir una posició i una imatge millor en el mercat que la que ocupem ara, i els espanyols han d’estar orgullosos de tenir una companyia com la nostra”, ha fet notar.

Entra l’A1, surt el Q3?

El bon funcionament de la planta de Martorell li ha permès adjudicar-se el contracte per fabricar l’Audi A1, com va avançar l’ARA el maig passat. La fabricació començarà el 2018, com va confirmar ahir Matías Carnero, president del comitè d’empresa. Amb tot, Carnero també va avisar que la producció d’aquest nou model molt probablement implicarà que la planta de Martorell no continuarà fabricant la nova generació de l’Audi Q3, que actualment es fa en aquesta fàbrica.

Segons Carnero, de la UGT, això pot acabar implicant reduccions en el personal de Seat, ja que “no és el mateix treballar amb l’A1, que implica 17 hores de feina, que el Q3, que en suposa 28”. El president del comitè d’empresa, que ahir seia a primera fila en l’acte de Madrid, va dir a Europa Press que la fabricació de l’A1 suposarà un nombre més elevat d’unitats anuals, entre 180.000 i 200.000 cotxes a l’any, però va alertar que si no s’adjudica un altre model addicional “hi haurà un problema laboral entre el 2018 i el 2019 amb tota seguretat”.

Capejar l’escàndol Volkswagen

Per De Meo els resultats que obtindrà la companyia i les seves vendes tenen un “alt valor”, i més tenint en compte “el que ha passat a Volkswagen”, en relació al frau de les emissions dels seus motors, que en el cas de Seat han afectat els models Ibiza i Leon. Per intentar capgirar aquest escàndol, va explicar que el que ha passat és “una oportunitat de millora per la màxima transparència i qualitat”. Seat ha aconseguit, doncs, capejar la situació malgrat que semblava difícil, i entre març i final d’any preveu reparar els motors dels seus 107.000 vehicles afectats. En total, De Meo ha dit que hi ha uns 180.000 vehicles afectats a Espanya entre totes les marques de la matriu alemanya.

Una gran companyia com Seat no és tampoc aliena a les qüestions polítiques, però si algú està acostumat a viure amb la inestabilitat és un italià com De Meo. Preguntat sobre els problemes per garantir l’estabilitat política a Espanya, De Meo ha admès que és “nou” al país i que no coneix gaire la situació, però que sí que la veu “complicada”. “Tenim relacions estables i constructives amb totes les autoritats, només volem claredat i estabilitat”, va dir. Curiosament, no hi ha haver cap interpel·lació pel procés sobiranista.

Més continguts de