AUTOMOCIÓ

Seat redueix torns a Martorell pel límit d’Algèria a les importacions

La decisió de l’executiu nord-africà farà que la planta catalana produeixi 14.000 cotxes menys

Fins fa uns mesos, Seat destacava els forts creixements mensuals que tenien les seves vendes a Algèria. Però la situació ha canviat dràsticament per una modificació de la normativa al país nord-africà, fins al punt que la fàbrica de Seat a Martorell produirà 14.000 cotxes menys del que tenia previst fins a final d’any.

El canvi sobtat en la planificació del ritme de producció va arribar a principi de juliol i, de moment, es manté a l’espera que arribi una rectificació del canvi normatiu aplicat pel govern algerià. De forma sorprenent per a nombrosos fabricants d’automòbils, l’executiu d’Algèria ha posat en marxa un topall a les marques fixant un màxim de cotxes produïts a altres països que es poden acabar muntant a plantes a algerianes.

Al grup Volkswagen li va tocar una quota per un import de 600 milions de dòlars, que la companyia ja ha esgotat a mitjans d’any. A més, Seat va resultar especialment perjudicada perquè el govern algerià també va limitar els models que es poden vendre i només va autoritzar l’Ibiza, de manera que va deixar fora el León, l’Ateca i l’Arona.

Prioritzar la producció local

La decisió del govern algerià ha sigut criticada pel sector de l’automoció perquè suposa canviar les regles del joc que van portar grups com Volkswagen, Renault i Hyundai a obrir plantes d’assemblatge final de cotxes enviats en kits. L’executiu d’Algèria justifica la polèmica mesura argumentant que vol afavorir la producció local.

En qualsevol cas, l’empresa algeriana Sovac, que actua com a sòcia del grup Volkswagen al país, va anunciar al juny que deixava d’acceptar comandes per l’esgotament de la quota assignada a la multinacional alemanya. L’efecte de l’aturada en sec de les vendes ha sigut immediat a Martorell. La direcció de Seat va comunicar al comitè la suspensió de tots els torns de treball addicionals de cap de setmana, una mesura que suposarà la producció de 14.000 cotxes menys del previst.

“La situació no té perspectives de millorar els pròxims mesos, i per això s’ha suspès l’activitat durant els caps de setmana. Haurem de veure com evolucionen els mesos que venen i reaccionar davant la situació”, ha advertit Matías Carnero, president del comitè d’empresa i dirigent de la UGT. A més, el problema ha posat a prova el mecanisme de flexibilitat de jornada per augmentar o reduir la producció amb la desconvocatòria dels torns de dissabte i diumenge amb molt poc temps de preavís al juliol. Per al setembre, la planta de Martorell no ha programat torns durant els caps de setmana, com era habitual abans.

Les alternatives comercials

La frenada de les vendes a Algèria ha obligat Seat a posar en marxa un pla B per “buscar alternatives comercials a altres països”, segons expliquen fonts de la companyia, que recorden que les vendes de la marca es mantenen en un nivell rècord. De gener a juliol, Seat va vendre un total de 369.500 cotxes, un 7,8% més.

Algèria s’havia convertit en una gran aposta de Seat, que va rebre l’encàrrec del grup Volkswagen de coordinar el negoci al nord d’Àfrica. Els primers quatre mesos del 2019 Seat va vendre a Algèria 11.900 turismes, un 18,7% més. El 2018, Seat hi va muntar 21.825 vehicles i tot el grup Volkswagen, 53.000 cotxes. La planta algeriana de Relizane va arribar a tenir 813 treballadors abans que s’establís la quota.

LES CLAUS

1. Quins són els models que Seat munta a la planta del grup d’Algèria?

A la planta de Volkswagen a Algèria, Seat hi munta els models Ibiza, Ateca, León i Arona. De tots aquests, ara només el primer es pot vendre al país.

2. Quin és el paper de Seat en aquesta planta?

El grup Volkswagen ha deixat en mans de Seat el seu lideratge. La decisió ja està donant fruits. “El pes de Seat en els projectes que el grup Volkswagen porta a terme a la península Ibèrica i al nord d’Àfrica han fet que Seat coordini els interessos del grup a la regió”, deia fa poc en un comunicat la marca de Martorell.

3. Per què és important per a Seat la planta de Relizane?

El juliol del 2017 el grup alemany Volkswagen va obrir la planta amb el seu soci local, Sovac. És una planta on s’acoblen models del grup, amb les peces que arriben des de les diferents factories del consorci. Seat era la marca del grup amb més pes de producció en aquest centre. Des que es va inaugurar la factoria algeriana fins a finals del 2018 s’hi han completat 60.000 vehicles, dels quals 28.000 són de la marca Seat.

4. Quins altres models es muntaven a la planta?

A més dels models de Seat, també s’hi acoblen els Skoda Octavia i Rapid i els Volkswagen Polo, Golf, Tiguan, Passat i Caddy.