Economia 18/03/2015

El León retalla les pèrdues de Seat a la meitat

La filial del grup Volkswagen contractarà 100 enginyers al centre tècnic de Martorell aquest any

Elena Freixa
3 min
El comitè executiu de Seat a la presentació de resultats del 2014. CRISTINA CALDERER

BarcelonaEl 2014 va ser «un any bo» per a Seat. Aquesta ha estat la frase més repetida pel president de la filial del grup Volkswagen, Jürgen Stackmann, en la presentació dels resultats anuals a Martorell. L'estratègia de l'empresa de reduir la seva dependència de l'Ibiza i apuntar cap a models que li donen més marge, com el León, està donant resultats. Els números vermells, tot i persistir encara, reculen, i Seat va tancar l'any amb unes pèrdues netes de 66 milions d'euros, un 56% menys que el 2013.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'aposta pel nou León, per primer cop el model més venut de la marca, ha estat decisiva per aconseguir uns ingressos rècord de prop de 7.500 milions d'euros, un 16% més que el 2013. Es van distribuir 154.000 unitats del León, un 50% més que en l'exercici anterior, i el fet que el seu preu al mercat sigui més alt de mitjana ha estat un factor decisiu per explicar els 1.000 milions d'euros més que va facturar la companyia automobilística. Els ingressos per vehicle venut van augmentar en 450 euros, fins a situar-se per sobre de la barrera dels 13.000 euros.

«Seat es troba en el bon camí», va insistir el seu president. Però, quan arribarà la desitjada sostenibilitat econòmica? D'això no en va voler donar cap pista: «El dia del 'break-even' arribarà. Quan? L'hi diré quan hagi arribat, ara estem treballant en el futur sostenible», va respondre als periodistes. Un any abans, un directiu de Volkswagen havia situat l'horitzó de la rendibilitat de Seat el 2018.

Una segona peça clau en aquest camí de millora serà l'arribada del primer totterreny urbà de Seat l'any 2016, un model que l'empresa presentarà l'any que ve i que pertany al segment amb més puixança de vendes a Europa –el principal mercat de la marca– i que oferirà també bones ràtios de rendibilitat, ja que es fabricarà a la República Txeca, on els costos són més baixos.

El totterreny urbà ha de ser el primer d'una nova família de vehicles i Seat vol que el segueixi una versió més petita (com té Audi amb el Q3 i el Q5, per exemple). Tot això ha de passar pel veredicte del grup Volkswagen, però Stackmann no ha donat cap calendari de quan es pot prendre aquesta decisió.

Més que brots verds

Els comptes de Seat estan ara «molt més sanejats», ha defensat el vicepresident de finances, Holger Kintscher. El resultat operatiu de Seat va ser encara negatiu, de 167 milions d'euros, però un 23% millor respecte al 2013. Aquesta és la dada més comparable als resultats que va fer públics el consorci Volkswagen fa una setmana, en què va atribuir a Seat unes pèrdues operatives de 127 milions. Les diferències entre aquestes xifres responen a sistemes de comptabilitat diferents. Volkswagen compta Seat i totes les seves filials, mentre que els resultats presentats a Martorell es refereixen estrictament a la matriu Seat SA.

El benefici operatiu (ebitda) va millorar dels 221 milions el 2013 als 300 l'any passat, i el flux de caixa, un dels indicadors de tresoreria de l'empresa, va superar els 500 milions i va permetre que Seat autofinancés les seves inversions en R+D, que van superar els 457 milions d'euros l'any passat.

Aposta per Martorell

Malgrat que la fabricació del totterreny urbà va passar de llarg de la planta de Martorell, la direcció de l'empresa en defensa la competitivitat i assegura que la productivitat ha crescut un 10% els últims anys, segons Stackmann. «No tenim cap dubte sobre Martorell i farem que prosperi», va respondre el president quan li van preguntar si s'assignarà aquest any un nou vehicle a la fàbrica (com demanen els sindicats) per compensar la pèrdua del SUV en favor de Skoda.

L'any passat, la planta va fabricar més de 442.600 vehicles, un màxim dels últims 13 anys, i la plantilla es va ampliar en més de 800 persones, de les quals 350 ja tenen contracte indefinit a Seat, ha destacat Stackmann.

El creixement dels efectius de Seat continuarà aquest any amb la contractació de 100 enginyers per al centre tècnic. Les noves incorporacions de personal «altament qualificat», ha dit Stackmann, serviran per preparar els projectes de futur de l'empresa i per a millores que es fan des de Martorell en benefici de tot el grup Volkswagen.

La tònica de millora en els comptes de la companyia serà la carta que jugaran els sindicats per encarar la negociació del nou conveni col·lectiu de Seat a finals d'aquest any. El mateix Stackmann ha garantit que hi haurà una millora dels sous i ha anunciat primes per a la plantilla. El vicepresident de recursos humans, Josef Schelchshorn, ha apuntat que el nou conveni se centrarà sobretot a millorar la flexibilitat a la planta per fer-la encara més atractiva dins del grup Volkswagen.

stats