Economia 04/06/2018

El Suprem avala la proporció d'una llicència VTC per cada 30 taxis

La sentència dona la raó a Competència i diu que no cal una flota d'almenys 7 vehicles

Ara
2 min
La justícia alemanya aixeca la prohibició sobre Uber

BarcelonaEl Tribunal Suprem ha avalat aquest dilluns la proporció de 30 llicències de taxi per cadascuna de vehicles de lloguer amb conductor (VTC), les mateixes que utilitzen Uber i Cabify per operar a Espanya. Els magistrats consideren que aquest límit -que es va establir el 2015- no es podrà superar en els casos en què sigui necessari i proporcional "com a manera de garantir l'equilibri" entre les diferents modalitats de transport.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La decisió del Suprem també reforça la victòria dels taxistes després del decret de Foment que blinda el sector de la competència de les VTC. Així doncs, la mesura exprés va elevar a rang de llei aquesta proporció per tal de limitar la concessió de noves autoritzacions i avançar-se a la decisió del tribunal sobre aquest mateix tema.

Ara en la sentència, la sala del contenciós administratiu de l'alt tribunal també avala l'exigència a les empreses que fan servir aquestes llicències de què desenvolupin el 80% dels seus serveis a la comunitat autònoma on està domiciliada l'autorització. Amb això s'evita, per exemple, que llicències concedides a regions on hi ha menys demanda per a aquest tipus d'aplicacions acabin circulant a grans ciutats com Barcelona o Madrid.

Amb tot, el tribunal dona la raó a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) i a les plataformes Uber i Unauto, i anul·la l'obligació de disposar d'almenys d'una flota de set vehicles dedicats a aquesta activitat, perquè entén que això "exclouria" els petits empresaris.

En el seu recurs, la CNMC demanava la nul·litat de tres punts del reial decret del 2015 perquè considera que col·locava barreres que limiten l'entrada i la capacitat de competir dels propietaris de les VTC, redueix la competència en el transport urbà de passatgers amb conductor i afecta negativament els preus, la qualitat i el benestar general.

Durant la vista Uber i Cabify, com a intermediàries entre usuaris i vehicles VTC, i la patronal de VTC, Unauto, van explicar les seves al·legacions davant l'alt tribunal. Tot i així, només Uber i la CNMC van defensar la liberalització del sector, mentre que Cabify es va mantenir al marge de l'eliminació de la proporció d'una VTC per cada 30 taxis.

Cop dur a Uber i Cabify

Un portaveu d'Uber ha assegurat que la plataforma seguirà "col·laborant amb el sector de les VTC perquè cada vegada més ciutadans tinguin accés a noves alternatives de transport". A més, ha afegit que l'empresa espera posar-se "a treballar amb el govern i el sector del taxi per fer possible el nostre objectiu comú: que cada vegada més gent deixi el seu cotxe a casa".

A l'altra banda, el ministeri de Foment, la comunitat de Madrid i l'ajuntament de la capital van defensar els postulats d'aquell reial decret, en una causa en què s'han personat també el Gremi del Taxi, Elite Taxi i Fedetaxi, així com organitzacions del col·lectiu de taxistes espanyols.

stats