Economia 27/01/2016

Toyota desbanca Volkswagen com a fabricant líder al món

L'escàndol pels dièsel trucats passa factura a Volkswagen, que perd el lideratge que va aconseguir el primer semestre del 2015

Elena Freixa
3 min
Una imatge d'un dels models de Toyota, que va ser líder al món el 2015. AFP

BarcelonaL'escàndol pels vehicles dièsel manipulats de Volkswagen ha fet que l'objectiu de liderar el mercat mundial se li hagi escapat de les mans. El fabricant japonès Toyota es va coronar com el primer fabricant després de vendre 10,15 milions de vehicles durant el 2015, una xifra quasi un 1% inferior a la d'un any abans, però que supera, malgrat tot, els 9,93 milions de cotxes comercialitzats pel consorci alemany a tot el món.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Volkswagen va desbancar el grup nipó en el primer semestre del 2015 i semblava tenir força a tocar l'objectiu d'arribar a la 'pole position' de les vendes de cotxes, un objectiu que s'havia marcat per al 2018. Però l'esclat de la crisi pel trucatge de motors a l'octubre va fer que les seves vendes acabessin caient un 2% i va esvair aquesta fita.

Toyota s'erigeix el 2015 com a primer fabricant i enllaça el quart any de lideratge, després que el 2011 els efectes del tsunami que va patir el Japó i les inundacions a Tailàndia l'apartessin del tro que va ocupar la nord-americana General Motors, segons ha explicat el grup. La tercera marca en vendes l'any passat va ser justament General Motors, que va comercialitzar 9,8 milions de vehicles, un 0,2% més.

El context internacional complicat

La indústria de l'automòbil mundial també pateix per l'entorn de creixement mundial a la baixa. Toyota ha reconegut que la seva fabricació l'any passat va retrocedir un 2%, fins a superar tot just el llindar dels 10 milions d'unitats.

També Volkswagen ha culpat, en part, la situació complicada d'alguns mercats de la seva caiguda el 2015. Un exemple és la Xina, on el grup alemany té més d'un terç de totes les seves vendes i on va matricular un 3,4% menys de cotxes l'any passat –un total de 3,5 milions de vehicles–. També van punxar mercats més petits per al grup però inclosos entre el bloc dels emergents, com el Brasil i Rússia.

Espanya, en canvi, viu la seva particular remuntada des dels nivells deprimits a què l'havia abocat la crisi els últims anys. Les vendes van recuperar el milió d'unitats per primer cop des del 2008.

EVOLUCIÓ MATRICULACIONS A ESPANYA

Encara són lluny dels moments daurats del sector, però tant fabricants com venedors es mostren optimistes mentre el govern espanyol manté els plans d'incentius a la compra, almenys fins a mitjans d'aquest 2016.

Seat, líder de producció a Espanya

Espanya és el segon fabricant de cotxes d'Europa, amb 17 plantes de producció en funcionament. La més productiva el 2015 va ser la de Seat a Martorell, amb 477.000 unitats produïdes, un 8% més. A més dels models propis –com l'Ibiza i el León–, la planta també va fer unes 100.000 unitats de l'Audi Q3. Recentment s'ha adjudicat l'Audi A1, que arribarà el 2018, a canvi de perdre el Q3, que marxarà a Hongria.

En canvi, l'altra planta catalana de Nissan a Barcelona va patir una davallada de producció del 29% amb més de 90.000 vehicles. Fonts de Nissan han explicat a l'ARA que el motiu del descens és la reforma integral de la línia 2 durant l'any passat, que la va tenir aturada bona part del 2015. La planta va deixar de fabricar la furgoneta Primastar a finals del 2014 i també el Navara antic, que passaven per aquesta línia que ara acull la nova versió del Navara, tot just des d'aquesta tardor. En un futur, se'n faran versions per a Mercedes i per a Renault.

stats