Economia 19/06/2019

Les tres ratlles ja no són patrimoni exclusiu d'Adidas

El Tribunal General de la UE confirma que l'empresa alemanya no pot registrar la figura com a marca

Paula Clemente
2 min
La botiga que Adidas té al Passeig de Gràcia de Barcelona

BarcelonaRevés judicial per a Adidas. El Tribunal General de la Unió Europea ha confirmat l'anul·lació de l'EUIPO (Oficina de Propietat Intel·lectual de la Unió Europea) i diu que la marca alemanya no pot considerar seves les tres ratlles amb què identifica els seus productes des dels anys 50.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El periple va començar el 2009 quan l'empresa belga Shoe Branding Europe va sol·licitar registrar una marca comunitària davant l'EUIPO, que consistia en diferenciar el seu calçat amb dues línies paral·leles posicionades a la superfície exterior d'una sabata.

Adidas AG es va oposar al registre. Aquella vegada i una altra que la marca belga ho va tornar a intentar el 2011. En els dos casos la seva oposició es va rebutjar, així que la societat alemanya va decidir recórrer a la justícia. El 2014, després de diversos reconeixements a favor i en contra, l'EUIPO va registrar el que Adidas identificava com la marca de la Unió: tres bandes paral·leles d'idèntic gruix i que es poden aplicar en qualsevol direcció. L'habilitava, doncs, a poder usar-la oficialment (i exclusivament) en peces de roba, calçat i gorres que l'empresa comerciava.

Però el 2016 Shoe Branding va insistir a sol·licitar-ne la nul·litat, que l'EUIPO li va concedir: quedava descartat el registre de la marca d'Adidas amb la justificació que li faltava caràcter distintiu (és a dir, que la marca no era apropiada per distingir els seus productes exclusivament). "Adidas no havia demostrat que hagués adquirit a tota la Unió Europea un caràcter distintiu per fer ús [de les tres ratlles]", va explicar l'EUIPO.

I aquest dimecres, el Tribunal General de la UE, al qual Adidas va acudir per recórrer la decisió, ha confirmat la resolució de l'EUIPO. "La marca controvertida no és una marca de patró, composta per una sèrie d'elements que es repeteixen regularment, sinó una marca figurativa ordinària", declara el Tribunal. "No es poden tenir en compte les formes d'ús que s'allunyen de les característiques essencials de la marca, com la seva combinació de colors (bandes negres sobre fons blanc)".

El mateix tribunal recorda que ara a la marca alemanya li queda l'opció d'interposar un recurs de cassació davant el Tribunal de Justícia.

stats