Trump amenaça la UE amb 9.800 milions en aranzels per les ajudes europees a Airbus

El govern de Donald Trump ha proposat imposar aranzels a una llista de productes de la Unió Europea, en què destaquen els avions Airbus i components d’aviació civil, arran de les ajudes públiques a la companyia aeronàutica europea. L’anunci el va fer l’Oficina de Representació Comercial dels Estats Units (USTR), que va sostenir que els subsidis de la UE a la indústria d’aviació europea costaven cada any més d’11.000 milions de dòlars (9.800 milions d’euros) als EUA, una xifra amb la qual Brussel·les no està d’acord.

Trump va dir al seu compte de Twitter que la UE “s’ha aprofitat de l’avantatge comercial amb els EUA durant molts anys”, i va avisar que es plantejava imposar els aranzels sobre 11.000 milions de dòlars proposats per l’oficina.

Abans de prendre una decisió definitiva sobre els aranzels, els EUA esperaran que l’Organització Mundial del Comerç (OMC) arbitri sobre la xifra en disputa, cosa que segons la USTR pot ser a l’agost. “Aquest cas fa 14 anys que està en litigi i ha arribat el moment d’actuar. El govern es prepara per respondre immediatament quan l’OMC emeti la conclusió sobre el valor de les contramesures dels EUA”, va dir en un comunicat el cap de la USTR, Robert Lighthizer.

Formatge, oli d’oliva i vi

Els aranzels podrien afectar no només la indústria de l’aviació, sinó també productes que tenen especial incidència en l’economia espanyola, perquè es parla de productes com el formatge, l’oli d’oliva i el vi.

Washington va denunciar el 2004 a l’OMC les ajudes a Airbus “després de molts anys d’intentar convèncer sense èxit” la Unió Europea i quatre dels seus membres -Espanya, França, el Regne Unit i Alemanya- de posar fi als subsidis. La UE també va denunciar les ajudes dels Estats Units a Boeing. L’OMC va decidir el 28 de març que els Estats Units havien mantingut subsidis a Boeing contraris a la normativa internacional, que han perjudicat Airbus i han distorsionat el mercat.

El 2018, aquest organisme també va decidir que la UE havia mantingut ajudes a Airbus. Va ser llavors quan els EUA van demanar als àrbitres de l’OMC que determinessin la suma de les sancions que Washington podia imposar a importacions de la UE per haver mantingut en part els subsidis al fabricant d’avions europeu.