TECNOLOGIA
Economia 20/02/2015

Uber ressuscita a Barcelona amb menjar a domicili

L’aplicació de taxistes amateurs esquiva el veto judicial amb un servei que només aplica a Los Angeles

Dani Sánchez Ugart
4 min
El menú d’ahir, un llom de salmó, costava 11,5 euros amb el transport. No es pot triar el menú, per això el serveixen en 10 minuts.

BarcelonaUber busca el premi a la insistència. Després del revés judicial que la va obligar a tancar el servei de taxistes amateurs a Espanya a finals de l’any passat, i de la forta contestació que va rebre del col·lectiu de taxistes i també de determinats estaments polítics, l’aplicació nord-americana segueix buscant maneres de mantenir la seva presència a Barcelona. Ahir va anunciar el llançament d’UberEats, un servei de menjar a domicili que, de moment, només s’havia desenvolupat a Los Angeles.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La capital catalana es converteix així en la segona ciutat del món on la start-up reparteix menjar, i en la primera d’Europa, en una mostra més de l’aposta que la start-up més valuosa del món fa per la capital catalana. “Valorem Barcelona com una ciutat d’innovació, i a més té una molt bona gastronomia. Per això hem triat obrir aquí”, va explicar una portaveu de la companyia. De fet, la capital catalana ja va ser la primera ciutat de l’Estat on la companyia va inaugurar el seu servei de taxi, UberPop, que va fer posar en peu de guerra el sector del taxi tradicional.

L’escala del nou servei no és comparable amb el transport de persones. En aquest cas, la companyia exigeix als conductors que s’hi vulguin apuntar com a repartidors que paguin la quota d’autònoms i cada cert temps farà batudes per comprovar que ningú està treballant sense tenir l’alta a la Seguretat Social -una qüestió que no es comprovava amb el servei de taxi-. Això redueix significativament el nombre de persones que es poden apuntar a Uber per fer de transportistes i guanyar-se un sobresou.

El servei, però, forma part de l’estratègia de diversificació que la companyia participada per Google està fent a tot el món. De fet, a banda dels seus serveis de transport de persones (que a Barcelona només van arribar amb UberPop, la modalitat de particular a particular, però que en té moltes altres, com la dels cotxes de luxe), Uber també té un servei de repartiment de paqueteria, anomenat UberRushm i disponible a Nova York. O també un d’enviament de productes de primera necessitat, com medicaments per a l’al·lèrgia, bolquers i pasta de dents. Tot plegat, incorporat dins de la mateixa aplicació que serveix per demanar un taxi i que vol esdevenir més útil per a l’usuari, perquè no es perdi l’hàbit de fer-la servir.

A Los Angeles UberEats s’anomena UberFresh, però el concepte és el mateix. No és una plataforma en què hi hagi disponible l’oferta de desenes de restaurants al llarg de la ciutat, sinó que ofereix una selecció curta de plats (una mena de menú del dia) d’uns quants restaurants de la zona. Aquesta curta oferta és perquè l’avantatge competitiu d’Uber respecte a altres serveis de lliurament com Just Eat és que el temps d’entrega és de, com a molt, 10 minuts, segons promet la mateixa companyia. A més, el servei només està disponible a l’hora de dinar (de 12.30 a 15.30 hores) i a la de sopar (de 20.00 a 23.00 hores).

Uber ha comptat amb la col·laboració de la guia gurmet Plateselector en el disseny de l’oferta d’UberEats. Se serveixen els plats de diversos restaurants de Barcelona. Ahir, per exemple, al menú que s’oferia hi havia llom de salmó amb arròs, quinoa i verdures, del restaurant Feeld Organic, i per sopar hi havia una hamburguesa amb carn de bou i patates de Surf House. Per avui hi ha fideuà amb gambes i cloïsses del restaurant Arenal al migdia, i wok de fideus asiàtics amb pollastre i verdures de Woki Market al vespre.

Per cada servei es cobra 2,5 euros de transport, independentment de quants plats es demanin, mentre que els plats tenen preu variable (el dinar d’ahir costava 9 euros). Uber es queda un 20% del cost del transport. Això fa que l’alternativa sigui menys lucrativa, però Uber deixa clar que el servei no és substitutiu del de taxistes, que segueix sent el seu negoci principal i que seguirà batallant per la via judicial per poder tornar a oferir a Barcelona. Fonts de l’empresa van indicar que les al·legacions a la prohibició ja s’han presentat, però que encara no han rebut cap resposta del jutjat, per la qual cosa segueixen sense oferir el servei i amb la web inaccessible, després que els proveïdors de telecomunicacions els tallessin el servei, tal com va ordenar el jutge.

Menys economia col·laborativa

La nova oferta d’Uber s’allunya, doncs, de la coneguda com a economia col·laborativa. Tot i que també va indicada a particulars que vulguin oferir el servei, i no se’ls exigeix cap tipus de llicència ni especialització, sí que se’ls requereix que es facin autònoms, cosa que ho fa poc adequat per a aturats o assalariats que vulguin guanyar uns ingressos extres. “La majoria seran persones que ja estan pagant els autònoms per una altra activitat”, van indicar des de la companyia.

De moment, el servei està disponible als barris de l’Eixample, Sarrià - Sant Gervasi, Poblenou i la Barceloneta, tot i que la companyia està treballant per expandir-lo a altres zones de la ciutat. La portaveu no va descartar que en un futur ho facin extensiu també a altres ciutats espanyoles, com ja va passar amb UberPop, que es va estrenar a Barcelona i es va estendre més tard a Madrid i València.

Més catalans al Mobile World Congress

95 empreses catalanes participaran en el Mobile World Congress, que se celebrarà a Barcelona del 2 al 5 de març. Això suposa un increment del 4,4% respecte a les 91 companyies que ho van fer l’any passat, segons va informar ahir el departament d’Empresa i Ocupació. Seixanta d’aquestes companyies participaran directament en l’estand de la Generalitat, que els finançarà al voltant del 80% del cost.

El conseller Felip Puig va destacar ahir aquestes dades en la presentació de les activitats de la Mobile World Capital durant el congrés, que passen per acostar l’esdeveniment a la ciutadania, amb un programa que mostrarà les capacitats de la tecnologia per transformar la indústria turística (amb showrooms en hotels i restaurants), i una selecció d’algunes de les novetats que es presentaran al congrés exposades al Mobile World Centre de la plaça Catalunya, accessible per al públic i sense pagar entrada.

D’altra banda, l’activitat de la capital anirà enfocada als emprenedors i a la reactivació econòmica, amb el saló 4YFN. “La tecnologia no té sentit si no és per estar al servei de les persones i de l’activitat econòmica”, va dir Puig.

stats