La confessió d’Uber als inversors: “Podríem no guanyar diners mai”

La plataforma confirma en un document els dubtes sobre el seu negoci abans de la sortida a borsa

A Wall Street fa setmanes que ja es parla del 2019 com de l'any dels unicorns, que és com s'anomenen en l'argot les 'start-ups' que aconsegueixen valer més de 1.000 milions de dòlars. Alguns d'aquests unicorns havien mantingut les seves xifres tancades amb pany i forrellat, però ara comencen a sortir a borsa i això les força a despullar-se davant dels inversors. Un dels primers que apunta en aquesta direcció és Uber. La plataforma de mobilitat ja ha presentat a la SEC –el regulador de la borsa dels EUA– el fulletó per preparar l'aterratge als parquets. Aquest document, que obliga les empreses a mostrar un retrat fidedigne de la seva situació actual i futura perquè els inversors puguin decidir si hi inverteixen, permet entendre molt millor com estan empreses habitualment hermètiques.

És el que passa amb el fulletó que ha presentat Uber, en el qual la companyia admet obertament que podria no obtenir beneficis mai. "Hem tingut pèrdues significatives des de la primer moment, als EUA i també en altres mercats importants", diu el prospecte. I afegeix: "Esperem que les despeses operatives augmentin significativament en un futur proper, i potser no tindrem beneficis", afegeix el document. En aquest mateix sentit, Uber reconeix que si el creixement dels seus ingressos s'alenteix més del previst "potser no arribarem a tenir beneficis, cosa que afectaria adversament els nostres resultats financers i les perspectives de futur". L'empresa va perdre 2.680 milions d'euros en el seu negoci ordinari el 2018.

Uber i Cabify abandonen Barcelona

Él cert és que Uber va poder eixugar bona part d'aquestes pèrdues amb la venda de diverses parts del seu negoci –com ara les filials a Rússia, la Xina i el sud-est asiàtic– i altres ingressos extraordinaris, de manera que va tancar l'any amb un benefici net de 881 milions d'euros. Per contra, va comprar el seu competidor a Orient Mitjà (Careem) per prop de 2.743 milions de dòlars.
El 2016 la plataforma –que a més del cotxe ha integrat motos, patinets, camions i menjar a domicili– va facturar 9.957 milions d'euros, un 42% més que el 2017. Tanmateix, en els dos exercicis anteriors l'empresa havia duplicat els ingressos. Aquest alentiment en l'evolució del volum de negoci també ha generat dubtes en els mercats sobre la viabilitat a llarg termini de l'empresa i la seva capacitat d'arribar als beneficis només amb la seva activitat.

L'objectiu del fulletó presentat per Uber és que els inversors la puguin avaluar i, per tant, fixar-ne un preu. La valoració final de la multinacional dependrà de com els mercats rebin els títols, però alguns analistes especulen que, en conjunt, la valoració d'Uber pot superar la barrera dels 100.000 milions de dòlars (uns 88.000 milions d'euros). Per entendre'n la magnitud, la principal empresa espanyola, Inditex, val 82.000 milions; i la primera catalana, Naturgy, 25.000 milions.
Fa dos anys l'aplicació va engegar una nova etapa amb el relleu del seu conseller delegat i cofundador, Travis Kalanick, arran de les denúncies de treballadores contra la cultura masclista de l'empresa, el conflicte amb Apple per l'ús de dades dels usuaris d'iPhone i la mala evolució dels resultats del grup. Kalanick va ser substituït per Dara Khosrowshahi, fins aleshores màxim directiu de l'agència de viatges online Expedia.

Seguint els passos de Lyft

Quan les accions d'Uber posin els peus per primer cop als parquets ho faran poques setmanes després que el seu principal competidor, Lyft, que han tingut un inici molt feble, ja que han fluctuat per sota del valor amb què van sortir a borsa. Tot i rebre una valoració d'uns 21.200 milions d'euros, els inversors no sembla que acabin de confiar-hi.
De fet, al seu fulletó Uber també comenta un altre dels aspectes que generen més incerteses al voltant de l'economia sota demanda: la relació laboral amb els seus conductors. "Si els conductors fossin classificats com a empleats en lloc de treballadors autònoms, el nostre negoci en sortiria malparat", reconeix l'empresa. Només als EUA, Uber té peticions d'arbitratge de 60.000 conductors. "Aquestes demandes d'arbitratge ens podrien comportar [...] pagar recàrrecs de fins a 1.500 dòlars [1.300 euros] per cada arbitratge en què siguem declarats responsables", admet Uber als seus futurs inversors.

Cinc curiositats abans de la sortida a borsa

  1. Més que Inditex
    Alguns analistes situen la valoració en borsa d'Uber en uns 88.000 M€, més que l'empresa més valuosa de l'Íbex (Inditex) i gairebé quatre cops més que Naturgy (la primera catalana)
  2. Cinc ciutats clau
    Gairebé una quarta part del negoci d'Uber depèn només de cinc ciutats del món: Los Angeles, Nova York, San Francisco, Londres i São Paulo
  3. Batalles legals
    Als Estats Units l'empresa ja acumula més de 60.000 demandes de conductors i ha aprovisionat 1.100 M$ per a costos legals
  4. Grans accionistes
    El prospecte de sortida a borsa aclareix que el 16% d'Uber està en mans del fons del gegant japonès Softbank i que la matriu de Google en té un 5%
  5. Fortuna a la cúpula
    Si la sortida a borsa té èxit, el seu conseller delegat podria guanyar 170 M$ només amb aquesta operació, ja que té opció a gairebé dos milions de noves accions.

Més continguts de