TRANSPORT

Les VTC sobreviuen al decret del Govern

Cabify i aplicacions alternatives irrompen al mercat a l’espera de la nova llei integral de la Generalitat

A finals de gener, el sector de les flotes de vehicles amb llicència VTC comunicava la seva mort. Els empresaris avisaven que amb l’aprovació del decret de la Generalitat, que els obliga a esperar 15 minuts abans de cada trajecte, el seu model de negoci deixava de tenir sentit. Però no ha sigut ben bé així. Tot i el fatalisme de fa uns mesos, en les últimes setmanes aplicacions alternatives a Uber i Cabify (que va tornar a Barcelona 34 dies després de marxar-ne) irrompen ara en aquest mercat amb una operativa adaptada a la nova regulació.

La primera sorpresa la va donar l’aplicació de car sharing SocialCar. La companyia fundada per l’emprenedora Mar Alarcón -que també és membre del consell de Fira de Barcelona- s’havia limitat al lloguer de vehicles entre particulars dins el marc més pur de l’economia col·laborativa i la mobilitat compartida. No obstant, l’empresa va anunciar el llançament d’una nova aplicació per operar en el sector de les VTC. Seguint amb el model de plataforma, SocialCar no té cap cotxe en propietat, sinó que ha arribat a acords amb les flotes de vehicles amb llicència que van quedar òrfenes amb la retirada d’Uber i la reducció de l’operativa de Cabify.

D’entrada, aterren amb 250 cotxes -amb un adhesiu molt visible a la porta-, però l’objectiu és convèncer altres petits propietaris d’autoritzacions perquè hi sumin els seus vehicles. “Els 15 minuts són fàcils de controlar perquè a l’aplicació apareix un temporitzador que no et deixa reservar el vehicle amb menys antelació”, assegura Alarcón. Pel que fa a les restriccions d’aparcament (les VTC no poden circular sense passatgers), ha signat un acord amb la plataforma de pàrquings WesmartPark perquè els cotxes tornin a un dels seus garatges quan no estan fent un servei.

Tot i que l’empresària insisteix que la nova pota de SocialCar ha tingut una “bona acollida”, denuncia que des del llançament del servei els seus vehicles també han patit “actes vandàlics”, sobretot ratllades amb claus. “En algun cas els vehicles estaven aparcats dins un pàrquing, com marca el decret”, reclama Alarcón, que ja ha denunciat els incidents als Mossos d’Esquadra.

L’altre nou competidor en l’univers VTC es diu Gowe, però de moment el seu nom és un dels pocs detalls que han sortit a la llum. Aquest operador va escollir precisament el dia que SocialCar llançava el seu servei per anunciar que començarà a operar a Barcelona amb 300 cotxes i 500 llocs de treball a finals de mes. Com l’empresa d’Alarcón, l’aplicació assegura que també complirà amb les condicions del decret de la Generalitat.

En un principi, es va relacionar Sacha Michaud -cofundador de Glovo- amb el projecte, però ell ho va desmentir de manera contundent. L’impulsor del projecte és l’emprenedor Jordi Marzal que, entre altres societats, gestiona una plataforma de lloguer de pisos turístics de luxe a Madrid i Barcelona. Gowe està registrada sota la seva societat unipersonal Marzalas SA, i algunes fonts apunten que l’aplicació -que ja està disponible a les botigues d’Android i Apple- començarà a funcionar aquesta setmana.

A aquestes alternatives s’hi suma Cabify, que acumula quatre expedients sancionadors per burlar la condició dels 15 minuts d’antelació. Ara l’apli fa signar un contracte als usuaris amb el qual només esperen aquest temps en el primer trajecte.

Més limitacions al servei

Aquest tímid ressorgiment de les VTC contrasta amb la imminent aprovació de noves regulacions que pretenen condicionar la seva operativa més enllà del decret de Calvet. L’Àrea Metropolitana de Barcelona ha posat en període d’al·legacions el reglament metropolità amb el qual vol allargar fins a una hora l’antelació mínima per contractar les VTC.

Des del sector, però, la mesura de Colau es veu amb menys temor, ja que no té rang de llei i seria més fàcil que un tribunal hi pugui imposar una suspensió cautelar. En canvi, als empresaris els preocupa més la futura llei integral que prepara el Govern per regular de manera més profunda tant aquestes llicències com les del taxi. “Encara no ens ha explicat ningú què volen fer amb aquesta nova regulació”, critica Josep Maria Goñi, president a Catalunya de la patronal Unauto.

En la memòria prèvia d’aquest projecte de llei, la Generalitat deixa clar que vol “posar al dia” el marc regulador i distingir de manera clara les fronteres entre el taxi i les llicències VTC. Amb l’aprovació del decret, el conseller Calvet ja va parlar d’aspectes concrets com flexibilitzar les tarifes del taxi o que l’administració torni a recuperar la concessió de les autoritzacions per acabar amb l’especulació del mercat secundari. Ara el text està obert a consulta pública. Caldrà veure quins punts acaba recollint.

Més continguts de