Volkswagen entra en pèrdues de 1.580 milions pel 'dieselgate'

Els costos de l'escàndol obliguen a aprovisionar 16.200 milions d'euros i provoquen els primers números vermells en 15 anys 

El 'dieselgate' arrossega el grup Volkswagen a les seves primeres pèrdues anuals en 15 anys. El grup automobilístic va tancar el 2015 amb 1.582 milions de pèrdues netes en comparació amb els 10.800 milions que havia guanyat l'any anterior.

El motiu dels números vermells són les provisions extraordinàries que ha fet el grup per fer front als costos del trucatge massiu de motors dièsel. Les despeses extraordinàries de l'any passat sumen 16.900 milions d'euros, dels quals 16.200 milions corresponen a les provisions realitzades pel 'dieselgate', ha explicat el grup aquest divendres.

El grup va facturar 213.292 milions, un 5,4% més respecte al 2014, però les vendes en nombre de vehicles van caure un 2% i es van situar en 9,93 milions d'unitats.

El consorci Volkswagen ja va registrar les primeres pèrdues trimestrals a l'octubre, quan va començar a perfilar-se que els costos per arreglar el trucatge serien alts. 

El resultat operatiu de la multinacional va reflectir pèrdues de més de 4.000 milions, en comparació amb els 12.600 milions positius del 2014.

El president de Volkswagen, Matthias Müller, ha defensat que l'empresa està en forma malgrat que les provisions per afrontar les conseqüències del cas del dièsel emmascarin els resultats. "L'actual crisi té un gran impacte en la posició financera i per això estem recorrent als nostres recursos propis", ha dit en un comunicat.

De fet, Volkswagen ha donat a conèixer els resultats anuals per sorpresa. La presentació oficial a Wolfsburg estava prevista per al proper 28 d'abril, en què la cúpula farà una roda de premsa. 

Els ingressos poden caure més el 2016

Pel que fa a les previsions per al 2016, el grup no descarta noves baixades de la facturació de fins a un 5%, encara que les matriculacions rondaran el mateix nivell que l'any passat. Calcula que el marge operatiu se situarà entre el 5% i el 6%.

Als EUA pagarà, a Europa, no queda clar

De moment, als EUA és on el fabricant ha començat a rascar-se la butxaca per evitar el judici. Aquesta mateixa setmana ha anunciat al jutge que està disposat a recomprar més de 480.000 vehicles afectats al país i que compensarà els clients. La suma de les indemnitzacions pot rondar els 5.000 dòlars per cada vehicle trucat, segons va avançar 'Die Welt'.

Recomprarà fins a 480.000 vehicles

La solució per als compradors europeus avança més lentament i, de moment, sense gestos d'indemnitzacions per part del fabricant. Aquesta diferència de tracte ja ha aixecat crítiques del defensor del consumidor alemany i de la mateixa Unió Europea, que exigeix al grup que no faci diferències entre afectats pel 'dieselgate'.