AUTOMOCIÓ

Volkswagen intenta frenar la guerra oberta a la cúpula

El conseller delegat és qüestionat pel president però defensat pel consell: l’enfrontament no s’ha acabat

Una sola frase ha sacsejat un imperi gegantí. D’ençà que el president del consell de supervisió de Volkswagen (VW), Ferdinand Piëch, va reconèixer que “estava distanciat de [Martin] Winterkorn”, el conseller delegat de la companyia, res és el mateix al consorci automobilístic alemany. Fa una setmana que es va publicar aquesta frase al setmanari Der Spiegel, i des de llavors l’exitós executiu s’ha vist atrapat entre el desconcert, la ràbia i la decepció.

Piëch, el gran patriarca de Volkswagen i nét del fundador de Porsche, amb qui tan estretament ha treballat des de fa dècades, l’ha debilitat públicament fins al punt que Der Spiegel diu que, malgrat les mostres de suport que ha rebut aquesta setmana, té els dies comptats al capdavant de Volkswagen perquè tota l’estructura de lideratge del consorci s’ha de reformar.

Altres mànagers van haver de tocar el dos després que Piëch pronunciés una frase per l’estil. Prou que ho saben els anteriors caps d’Audi Franz-Josef Paefgen; de Volskwagen Bernd Pischetsrieder, i de Porsche Wendelin Wiedeking. Però aquest cop Winterkorn ha trobat una ràpida i ben simbòlica protecció.

Abans-d’ahir Ferdinand Piëch va fer 78 anys, però el seu regal més destacat van ser carabasses. La cúpula del consell de supervisió de Volkswagen va reaccionar a les paraules de Piëch amb un comunicat en què afirmava que Winterkorn és “el millor president possible per a la directiva de VW” i va proposar allargar l’actual contracte del màxim executiu.

Cinc de les sis persones del consell de vigilància del consorci automobilístic -entre les quals hi ha el president d’aquest òrgan, Bernd Osterloh, el portaveu de la família Porsche i cosí de Piëch, Wolfgang Porsche, i el president de l’estat federat de la Baixa Saxònia (on hi ha la seu de VW), el socialdemòcrata Stephan Weil-, s’han pronunciat contra el patriarca.

La derrota per a Piëch és dura, potser la més dolorosa de la seva carrera, però el consell de supervisió de Volkswagen ha volgut guanyar tranquil·litat en la pública lluita de poder que es viu al consorci. És evident, alhora, que Winterkorn estarà sota una intensa vigilància fins al febrer, quan se celebri la pròxima reunió del consell de supervisió de VW. L’executiu, el més ben pagat d’Alemanya (16 milions d’euros a l’any), haurà de demostrar que pot fer avenços per millorar el valor de marca de VW. Cada pas en fals serà denunciat i sancionat, no només per Piëch.

Segurament Piëch no va voler liquidar Winterkorn però sí donar un bon toc d’atenció a qui des del 1981 -llavors com a assistent a Audi- va ser el seu gran home de confiança. Rere l’atac de Piëch a Winterkorn (que aspirava a rellevar el seu fins ara protector) s’hi poden amagar assumptes personals, segons sospiten fonts del consorci citades per Der Spiegel. Representants de la família Porsche temen que Piëch voldria que la seva dona, Ursula, que ja és membre del consell de supervisió de VW, sigui la seva successora.

En el “distanciament” entre els dos mascles alfa del productor automobilístic més gran d’Europa també hi intervenen altres factors empresarials, com apunta el setmanari alemany: Volkswagen té problemes per tenir èxit al mercat dels Estats Units, on Winterkorn ha fet edificar una fàbrica per mil milions de dòlars que no és rendible perquè falten models adequats. I hi ha altres problemes. La cooperació amb la japonesa Suzuki per desenvolupar un cotxe utilitari va acabar amb baralla i el rèdit de la marca VW és dèbil, ja que els cotxes es construeixen de manera massa costosa. Al visionari Piëch, que en el seu temps a Audi va introduir la tracció Quattro i la carrosseria d’alumini, també l’empipa que VW vagi enrere en grans temes tecnològics de futur respecte a BMW.

De la Baixa Saxònia a Qatar

Els propietaris del consorci Volkswagen, en què s’ajunten dotze marques automobilístiques, són Porsche Automobil Holding, amb un 50,7% de drets de vot, l’estat de la Baixa Saxònia (20%) i Qatar (17%), que, per cert, també creu que és difícil mantenir Winterkorn en el càrrec. Altres inversors institucionals i accionistes privats tenen el 12,3% restant.

Durant la gestió de Winterkorn, un executiu també molt valorat per la cancellera Angela Merkel, Volkswagen ha doblat el volum de vendes. És cert que en el primer trimestre del 2015 les vendes del consorci han augmentat només un 2% a la Xina, mentre que han disminuït al Brasil un 22%, a Rússia un 36% i als Estats Units un 1,4%. Consorcis tan globals com VW només poden funcionar si el president i el conseller delegat remen cap a la mateixa direcció i es tenen confiança, una qüestió que ara no es dóna. A Volkswagen, per tant, li esperen temps turbulents.