AUTOMOCIÓ

Volkswagen reconeix ara que el frau no només afecta cotxes dièsel

El grup admet que hi ha 800.000 vehicles que també emeten més CO del permès

Quan encara crema l’escàndol de Volkswagen després d’haver reconegut una manipulació de 9,5 milions de vehicles dièsel per amagar emissions contaminants d’òxids de nitrogen (NoX), el fabricant alemany va enfonsar-se ahir una mica més amb noves confessions. La companyia va reconèixer que també havia detectat “irregularitats” en 800.000 cotxes de les seves marques, que en aquest cas tenen a veure amb les emissions de CO. I ja no només es tracta de dièsels, sinó que entre els afectats també hi ha vehicles de benzina. El breu comunicat encara no aclaria quines de les marques del grup -entre les quals hi ha Seat- i quins models estarien afectats per aquestes noves informacions d’irregularitats.

El grup alemany va xifrar en 2.000 milions d’euros l’impacte que pot tenir en les seves finances el nou capítol que s’obre en la greu crisi que està patint. El càlcul de danys se suma a les conseqüències econòmiques encara per determinar que tindrà globalment el frau en les emissions, que ha arrossegat Volkswagen a una de les pitjors crisis de la seva història. Les notícies d’incongruències a l’hora de determinar els nivells de CO que serveixen per homologar els vehicles preocupen “profundament” la direcció del grup, que ahir va emetre un breu comunicat en què defensava que se segueixin aixecant catifes a dins del consorci.

El president de Volkswagen, Matthias Müller, va dir que la nova descoberta és fruit de la investigació interna per arribar al fons del cas i trobar els culpables del frau. L’empresa, va dir, vol aclarir què ha passat, “sense miraments”. “És un procés dolorós, però no hi ha alternativa, només compta la veritat”, va dir el primer executiu de la marca, que va accedir a la presidència fa un mes i mig, quan va esclatar als EUA l’escàndol que li va costar el càrrec al seu predecessor, Martin Winterkorn.

Nou terratrèmol

La setmana ha arrencat convulsa per al consorci alemany després que dilluns les autoritats mediambientals dels EUA acusessin Porsche i Audi d’haver incorporat el programari trampós que amagava emissions en altres motors que fins ara no estaven sota sospita. De moment les dues marques han negat aquests fets i treballen per aportar informació a les autoritats nord-americanes.

La crisi del principal fabricant de vehicles d’Europa (i el segon en vendes al món per darrere de Toyota) ja ha passat la primera factura negativa als comptes. Volkswagen va registrar al setembre les primeres pèrdues trimestrals -de prop de 1.700 milions- en els últims 15 anys. El fabricant havia provisionat 6.300 milions en una primera estimació de la factura que haurà d’afrontar derivada d’aquest tràngol.

Els problemes de Volkswagen posen sota la lupa tota la indústria automobilística i els sistemes de mesura que s’utilitzen a Europa per comprovar les emissions contaminants dels vehicles. De fet, la UE ja ha dit que canviarà els tests perquè hi ha divergències entre les proves i la contaminació en conducció real dels cotxes.

El sector de l’automòbil té justament avui una cita important a Barcelona en les jornades anuals de l’automoció, que apleguen a l’escola de negocis Iese els primers directius de les marques a Espanya i Europa. La trobada arriba aquest any amb el cas de Volkswagen més viu que mai i quan Seat està pendent d’una inversió milionària de la matriu.

Més continguts de