AUTOMOCIÓ
Economia 21/11/2015

Volkswagen sacrificarà 1.000 M€ d’inversió per la crisi dels dièsel

Seat diu que la retallada no afectarà els seus projectes gràcies a la reducció de costos que ha anunciat

Elena Freixa
3 min
El president de Volkswagen, Matthias Müller, salva de les retallades tots els projectes lligats al vehicle elèctric i al cotxe connectat.

BarcelonaEl consorci Volkswagen continua donant detalls amb comptagotes de per on passarà la tisora l’any que ve per fer front als costos de la manipulació de motors dièsel i el fabricant va anunciar ahir que el 2016 invertirà per un total de 12.000 milions d’euros, uns 1.000 milions menys del que havia previst, segons el president del grup, Matthias Müller. Tot el que tingui a veure amb el cotxe elèctric i les noves tecnologies de connectivitat aplicades al vehicle està exclòs de la retallada. “No cometrem l’error d’estalviar en el nostre futur”, va fer el directiu.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La inversió de 4.200 milions compromesa a Espanya tampoc figura, a priori, entre la llista de projectes ajornats. El grup alemany va imposar a Seat una retallada de costos de 100 milions anuals el 2016 i el 2017 que servia per “blindar la inversió”, va recordar ahir a l’ARA un portaveu de la companyia, que va insistir que d’aquí a poques setmanes començaran les obres de remodelació de tota la línia de producció del Seat Ibiza a Martorell, que ha d’adaptar les instal·lacions per a futurs models. Pel que fa a la planta de Volkswagen a Navarra, tampoc hauria de patir per la inversió si es té en compte que el mateix ministre d’Indústria, José Manuel Soria, va brandar fa setmanes un suposat compromís de Volkswagen de no modificar la seva aposta per les plantes espanyoles. El grup, de moment, ha optat pel silenci.

El consorci només va concretar que la meitat dels 12.000 milions d’inversió es quedaran a les plantes d’Alemanya. Nous models, noves plataformes de producció modular i la propulsió elèctrica de models de les marques Volkswagen, Audi i Porsche són línies vermelles que no es tocaran, segons Müller. Tampoc es tocaran les inversions en les joint ventures xineses perquè no afecten els resultats del consorci. Això vol dir que es mantenen les previsions de rebre 4.400 milions durant el 2016.

Els diners es trauran dels projectes d’inversió que no siguin urgents i estratègics. “Donarem prioritat a les inversions i despeses previstes però es retallarà tot el que no sigui estrictament necessari”, va fer Müller, que ho va rematar insistint en la gravetat de la crisi que sacseja el grup: “Ens preparem per a una època d’incerteses i volatilitat”.

Noves acusacions als EUA

Quan l’escàndol pel trucatge dels dièsel semblava acotat, les autoritats mediambientals de Califòrnia van tornar ahir a encendre les alarmes assegurant que hi ha més vehicles afectats dels que s’havien calculat inicialment. Segons va assegurar, el grup Volkswagen ha reconegut un abast de la crisi més ampli, però sense donar cap nova xifra. Fins ara, se sabia que el fabricant va vendre més de 480.000 vehicles als EUA i 8,5 milions a tot el món que incorporaven el programari trampós que amagava emissions contaminants.

En paral·lel, el grup també ha detectat desviacions de les emissions de CO de prop de mig milió de cotxes. Brussel·les va ampliar ahir fins a finals d’any el termini perquè l’empresa aclareixi del tot l’abast del cas del CO, que afecta uns 800.000 cotxes.

LES CLAUS

1. Quins projectes d’inversió suspendrà Volkswagen el 2016?

El consorci alemany aturarà projectes d’inversió per valor de 1.000 milions d’euros. Retallarà en els plans no urgents o que no siguin estratègics, segons va dir el president Matthias Müller. No va concretar tots els projectes que en sortiran damnificats, però va dir que un serà la posada en marxa d’un nou centre de disseny a la seu central, a Wolfsburg, amb el qual estalviarà 100 milions d’euros. També posposarà la construcció d’un taller de pintura nou a Mèxic i la producció del substitut del model Phaeton, que serà 100% elèctric.

2. Què queda lliure de la tisora?

Volkswagen ha traçat diverses línies vermelles que ni la crisi dels dièsel -ni els costos que pugui tenir- pot truncar per no posar en risc el seu futur. Cap projecte lligat als nous models elèctrics de Volkswagen, Audi i Porsche, ni tampoc els que tinguin a veure amb la connectivitat del vehicle patiran retallades. És més, el grup va dir que destinarà a aquestes àrees 100 milions més que l’any passat. Una part dels diners també anirà a millorar les línies de producció per adaptar-les als sistemes modulars que el grup està estenent per tot el món.

3. ¿La retallada afectarà els projectes lligats a les plantes espanyoles?

Seat assegura que la inversió de 3.300 milions d’euros compromesa per Volkswagen està “blindada”. Aquest va ser el tracte que va vendre la marca als treballadors quan va anunciar-los que retallaria costos per no posar en perill els projectes de futur. La tisorada, de 200 milions, es repartirà en dos anys, el 2016 i el 2017, i serà de 100 milions anuals. Els sindicats, que es reuneixen amb la direcció de Volkswagen a Espanya i amb el ministre d’Indústria, José Manuel Soria, aquest dimecres, esperen rebre “notícies positives” no només per a la planta de Martorell (que afrontarà aviat la renovació de tota una línia) sinó també per a la de Volkswagen a Navarra.

stats