AUTOMOCIÓ
Economia 07/03/2015

Wilhelm Steger: “Ficosa ens pot donar l’entrada a clients molt grans”

Entrevista amb el president de Panasonic Automotive and Industrial Systems Europe

Xavier Grau
3 min
Wilhelm Steger: “Ficosa ens pot donar l’entrada a clients molt grans”

BarcelonaWilhelm Steger és el responsable a Europa de l’àrea de negoci de l’automoció de Panasonic, un gegant que està a punt d’obtenir el 49% de la catalana Ficosa per un import que no ha transcendit oficialment, però que podria ser d’uns 200 milions d’euros. Panasonic s’està reinventant i veu en la tecnologia aplicada a l’automòbil una possibilitat de creixement.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Quina estratègia té Panasonic en el sector de l’automòbil?

Som una companyia amb gairebé 60.000 milions de facturació que està virant cap al B2B. Un 35% de la facturació correspon a la divisió d’automòbil i sistemes industrials. Dins del negoci B2B, l’automòbil suposa unes vendes d’uns 12.000 milions. En el sector de l’automòbil tenim dos tipus de negoci: un en relació directa amb els fabricants de cotxes i l’altre com a proveïdors de serveis, com els centres d’informació i entreteniment (ràdio, música, navegador, mans lliures i altres).

En què treballa Panasonic en relació directa amb els fabricants?

Per exemple, en les bateries dels cotxes elèctrics per a Tesla i per als cotxes híbrids de Toyota, amb qui vam fer una joint venture per al Prius que ara intentem estendre a tota la gamma. També treballem per als cotxes elèctrics i híbrids de Volkswagen.

Algun altre producte?

Fem aplicacions de seguretat i productes d’assistència al conductor. En això, el llegat de les càmeres de consum ens serveix molt. El que ja sabem de càmeres i lents ho apliquem. Per exemple, som el principal proveïdor de les càmeres que es fan servir en els cotxes per a la marxa enrere. Ara s’està evolucionant i ja no només s’instal·len al darrere, sinó també als costats i al davant, per controlar els 360 graus del cotxe.

En què es traduirà això?

Vam començar al Japó i ara ho estem transmetent a les companyies europees. El nostre primer sistema d’aparcament absolutament automàtic sortirà al Japó el 2016 i a Europa el 2017. Utilitzem sensors d’ultrasons i càmeres a tot el cotxe.

¿I la connectivitat on queda en aquesta estratègia?

Sí, hem de connectar el cotxe amb el món. Fa dos anys que vam comprar Aupeo, una companyia especialitzada a tenir la música al núvol i escoltar-la al cotxe per streaming. Aquesta experiència d’Aupeo, inicialment només en música, ens va molt bé per aprendre a connectar el cotxe amb el núvol i aplicar-ho a altres serveis com la informació del temps, la informació del trànsit o les notícies.

Quin paper pot jugar Ficosa en aquesta estratègia?

Volem posar sensors i càmeres a tot el voltant del cotxe i Ficosa hi està treballant. Ells fan retrovisors, per exemple, que poden incorporar càmeres. Fins i tot el mirall interior pot ser ideal per posar-hi una càmera que enfoqui cap a la part del davant i pugui recollir tota la informació del voltant. Ficosa té tecnologia de seguretat, d’acoblament de bateries i, a més, és una companyia que treballa a un nivell molt alt i ofereix a Panasonic l’entrada a molts grans clients globals.

¿L’operació per entrar en el capital ja està tancada?

Ens vam marcar com a data aquest mes de març i estem pendents de les aprovacions de les autoritats de competència a Europa, la Xina i els Estats Units. Jo crec que podrem tancar-ho abans de final de mes.

Quin paper hi tindrà Ficosa?

Tindrem el 49% i no la podem integrar a Panasonic, però tindrà una gran influència. Podem ajudar-los a nivell tecnològic i de negoci, però haurà d’avançar autònomament.

En un futur podrien controlar-la?

Dir que no seria mentir, però ara mateix no interessa. Ficosa té un equip directiu molt bo, un gran lideratge, i el que esperem és poder treballar conjuntament molt de temps. No ens plantegem augmentar la participació per tenir-ne el control.

¿Havien estudiat l’operació o van aprofitar l’oportunitat quan la família Tarragó va decidir vendre la seva part?

No fem negocis fortuïts. Hi va haver uns mesos d’investigació en els quals vam veure a nivell industrial i de principis i cultura empresarial si podíem encaixar-hi o no. Després, una part dels accionistes de Ficosa van voler vendre i vam comprar. En total, vam trigar uns dotze mesos a tancar l’operació.

¿Panasonic comprarà més companyies del sector?

Tindrem creixement orgànic, però també adquisicions. Som una gran companyia, molt forta al Japó, però volem créixer a altres mercats com la Xina, Europa i Amèrica, i quan vas fora el creixement orgànic no és prou ràpid i el pots accelerar comprant una companyia local, com Ficosa, o entrant-hi.

stats