Les aerolínies no estan obligades a pagar compensacions addicionals pels vols cancel·lats pel coronavirus

Estan obligades o bé a reubicar el vol o a reemborsar els diners del bitllet

JÚLIA MANRESA NOGUERAS / PAULA SOLANAS ALFARO

Les aerolínies no estan obligades pagar compensacions addicionals d'un vol que s'ha cancel·lat per culpa del coronavirus. Ho constata així la Comissió Europea en un document sobre els drets dels passatgers europeus que ha publicat aquest dimecres i en què deixa clar que la situació entra dins del capítol de "circumstàncies extraordinàries" que s'escapen del control de les companyies aèries. Per tant, les eximeix d'haver de pagar compensacions addicionals. Això sí, estan obligades a oferir com a mínim una ruta alternativa "tan aviat com sigui possible", tornar els diners o permetre canviar els vols en funció del que més li convingui a l'usuari. 

Com recull la Comissió Europea, són situacions extraordinàries aquelles que "no podrien haver-se evitat encara que s'haguessin pres totes les mesures". La pandèmia de coronavirus ho és perquè el fet que els governs hagin aplicat restriccions al moviment com a mesura per prevenir la pandèmia queda fora del "control" de les empreses aèries. A més, especifica que també s'ha limitat l'entrada a les persones residents en certs països o a personal sanitari i diplomàtics. En aquest cas, un vol podria anar buit o pràcticament buit i, per això, la Comissió també considera legítima la seva cancel·lació sense reemborsament. "En aquestes situacions pot ser legítim per a una empresa no esperar fins a l'últim moment per cancel·lar el vol per motius organitzatius", diu Brussel·les.

El trànsit del Prat va caure un 20% la primera setmana de març pel coronavirus

Brussel·les també considera que la protecció de la salut dels treballadors de l'aerolínia pot justificar la cancel·lació d'un vol per motius "extraordinaris" i permetre no haver de tornar els diners als usuaris. El sector de les aerolínies està sent un dels més afectats, i de manera més ràpida, per la pandèmia Covid-19. Fins i tot s'ha anunciat el rescat de l'aerolínia italiana Alitalia pel govern de Roma. Però els usuaris també es veuen afectats. Associacions de consumidors com Facua o OCU ja s'han mobilitzat per centralitzar les reclamacions que hi pugui haver en diversos àmbits, també el dels bitllets d'avió. 

Què estan fent les aerolínies de moment?

Iberia, per exemple, ha optat per donar flexibilitat a l’hora de canviar les dates i ha habilitat un formulari perquè els clients amb un bitllet emès fins a l’11 de març per volar entre l’1 de març i el 30 d’abril pugui rebre un val pel mateix import. En el cas del grup d’Air France i KLM només es podran fer canvis sense despesa fins al 31 de maig per als vols comprats abans del 31 de març. Ja hi ha passatgers de companyies com WizzAir que s’estan trobant amb la impossibilitat de recuperar els diners del bitllet, i només se'ls ofereix l'opció de canviar de data pagant un recàrrec.

"El coronavirus ha fet de la meva lluna de mel un calvari"

D'altra banda, l’aerolínia de baix cost Ryanair ha anunciat aquest dimecres cancel·larà la majoria, "si no tots", dels seus vols a partir de la mitjanit del 24 de març, amb l’excepció d’"un petit nombre” d’operacions per “mantenir la connexió essencial", sobre tot al Regne Unit i Irlanda, com a conseqüència de la situació provocada per la pandèmia del coronavirus. El grup ja ha canviat més del 80% de les operacions. Els clients poden consultar els detalls de la reducció del programa a la seva web. A més, la companyia insisteix que continua en contacte amb els ministeris d’Exteriors de tots els governs de la UE per repatriar ciutadans comunitaris “quan sigui possible”. 

* Aquest article és una edició actualitzada d'una primera versió on s'afirmava erròniament que les aerolínies no estan obligades a retornar els diners dels vols. La directiva europea no les obliga a pagar compensacions addicionals però si a oferir o bé l'opció de canviar els vols, reubicar els passatgers o un reemborsament dels diners del bitllet.