INFRAESTRUCTURES

Un aeroport català per a Andorra

El microestat coparà un 80% de l’impacte econòmic generat pel nou aeroport de la Seu d’Urgell

Andorra serà la principal beneficiària de l’obertura de l’aeroport de la Seu d’Urgell, que espera tenir vols comercials a partir de l’estiu que ve. La infraestructura, fins ara d’ús privat, ha tornat a l’agenda de les administracions catalana i andorrana després de l’acord firmat el mes passat entre el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i el ministre d’Economia i Territori del Principat, Jordi Alcobé. En la trobada, els governs de Catalunya i Andorra es van comprometre a gestionar conjuntament l’aeroport, propietat de la Generalitat. No obstant, l’impacte econòmic previst és ben diferent a banda i banda de la frontera. El pla director urbanístic de la infraestructura, elaborat pel Govern, estima que fins al 2030 l’aeroport generarà 120 milions d’euros, dels quals el 79% aniran a parar al microestat. “Gairebé 25 milions impactaran sobre Catalunya i poc més de 95 milions recauran en Andorra”, apunta l’informe.

Però ara com ara la Generalitat és l’única administració que ha invertit diners en l’antic aeròdrom Pirineus-la Seu, que passarà a dir-se Andorra-la Seu. En concret, l’empresa pública Aeroports de Catalunya ha invertit un milió d’euros per dotar la infraestructura dels mitjans materials i humans -serveis d’extinció d’incendis, instal·lació d’una estació meteorològica i incorporació de serveis de seguretat- que han de permetre els vols comercials a partir del juny. L’informe de la Generalitat preveu futures inversions per valor de 26,2 milions d’euros, una xifra lleugerament superior als 25 milions d’impacte econòmic que s’espera que vagin a parar al territori català.

El departament de Territori i Sostenibilitat assegura que aquests 26 milions són part “d’un pla d’inversió a llarg termini que no és definitiu”. Des de la conselleria apunten, a més, que la inversió que calgui fer-hi podria anar a càrrec d’operadors privats interessats a volar a la Seu. Però Andorra de moment només es compromet a gestionar el pla de negoci aeroportuari -juntament amb la Generalitat i altres institucions- i la promoció de l’aeroport com a destí. L’executiu del país pirinenc també participarà en la recerca de companyies aèries interessades a operar a l’aeroport d’Andorra.

L’informe elaborat per la Generalitat considera que la transformació de l’aeròdrom en aeroport públic generarà 140 llocs de treball directes i indirectes, i que la infraestructura rebrà 8.400 visitants el 2015: un 25% tindran Catalunya com a destí, mentre que el 75% aniran a Andorra després d’aterrar. L’aeroport, situat entre els municipis de Montferrer i Ribera d’Urgellet, pretén atreure turisme de muntanya des de França i Espanya. El pla director de la infraestructura també destaca que l’aeroport “aspira a convertir-se en una base d’operacions per a companyies d’aviació executiva”. És a dir, que vol ser un imant per a persones de nivell adquisitiu elevat que vulguin anar a Andorra.

Competència amb Alguaire

“La inversió prevista a l’aeroport d’Andorra no té gaire sentit”, assegura Xavier Fageda, professor de política econòmica de la UB, que és expert en temes de transport aeri. Fageda considera que l’impacte d’una infraestructura com aquesta és molt limitat al territori -la Seu d’Urgell i el seu entorn-, raó per la qual “no es justifica una inversió de 26,2 milions”. El professor creu que el desenvolupament d’Andorra-la Seu “canibalitzarà l’aeroport de Lleida-Alguaire pel que fa a trànsit aeri”, perquè un dels objectius de l’aeroport del Segrià és captar turisme d’hivern. Una opinió semblant a la de Lluís Anglada, director de l’àrea de Territori de l’Institut Cerdà, que destaca la necessitat de “plantejar un bon pla comercial i analitzar la rendibilitat socioeconòmica, no tan sols la financera”, en aquest tipus de projectes. L’economista Germà Bel, per la seva banda, creu que “no s’entén que el Govern inverteixi en un equipament amb tan poc impacte a Catalunya”.

El departament de Territori i Sostenibilitat considera que els aeroports de Lleida i de la Seu “no competiran perquè són complementaris”. La infraestructura de l’Alt Urgell està pensada per a avions petits, de fins a cent passatgers. “El principal objectiu d’Andorra-la Seu és captar clients d’alt poder adquisitiu que no estan disposats a fer per carretera el trajecte que hi ha entre Lleida i els Pirineus”, assegura un portaveu de la conselleria.

Inaugurat el 2010, Lleida-Alguaire va rebre una inversió de 95 milions i va ser construït per la Generalitat. Des de llavors, és el primer aeroport construït per un govern autonòmic, i el primer públic no gestionat per Aena.

Pont aeri entre Barcelona i Andorra

En els últims mesos companyies estrangeres com la britànica Routenetwork -una firma assessora aeronàutica que representa Pyrénées Airlines- s’han mostrat interessades a instal·lar-se a l’aeroport d’Andorra-la Seu. L’al·licient és abastir un tipus de turisme que vol desplaçar-se fins al Principat d’Andorra sense passar per Barcelona, Lleida o Tolosa, els aeroports més pròxims. També han sorgit operadors locals com Air Andorra, establert al Prat de Llobregat, amb la intenció de situar el seu eix de negoci a la Seu.

Les previsions d’Air Andorra, que després de conflictes entre accionistes pretén començar a volar aquest estiu, passen per transportar 120.000 passatgers en el primer any d’activitat. L’empresa ha tancat un acord amb cinc companyies russes que aterren a Barcelona amb l’objectiu de traslladar als Pirineus els turistes que arriben al Prat. La companyia oferirà deu vols diaris -cinc d’anada i cinc de tornada- a partir de l’estiu, amb un preu de 75 euros i un trajecte de 25 minuts. Una alternativa al trasllat per carretera, que és de dues hores i mitja pel túnel del Cadí. Posteriorment, Air Andorra pretén ampliar les rutes a Tolosa de Llenguadoc, Lisboa i Madrid, i a l’estiu, a Mallorca i Eivissa.

Més continguts de